חברה והשקפה
אָבוֹת אָכְלוּ בֹסֶר וְשִׁנֵּי בָנִים תִּקְהֶינָה - שאלה או אמירה
- ב' סיון התש"פ
שאלה
שלום רב,
מהמשפט אָבוֹת אָכְלוּ בֹסֶר וְשִׁנֵּי בָנִים תִּקְהֶינָה לא ברור לי אם הכוונה היא :
א. לשאלה - ומכאן בנים לא נענשים על חטאי אבות
ב. אמירה - ממנה מבינים שבנים יכולים להענש על חטאי אבותם.
אשמח לדעת כיצד להתייס נכון למשפט
בשורות טובות
לירון
תשובה
שלום וברכה
זה פסוק בירמיהו פרק לא' פסוק כח' שמנבא על לעתיד לבא וזה לשון הפסוק
בַּיָּמִים הָהֵם לֹא יֹאמְרוּ עוֹד אָבוֹת אָכְלוּ בֹסֶר וְשִׁנֵּי בָנִים תִּקְהֶינָה:
רד"ק ירמיהו פרק לא פסוק כח
(כח) לא יאמרו עוד אבות אכלו בוסר ושני בנים תקהינה - משל הוא לחוטא כמו שאמרו קדמוניהם אבותינו חטאו ואינ' ואנחנו עונותיהם סבלנו ואמת הוא כי ממדת הבורא יתברך פוקד עון אבות על בנים וזה המדה היא כשאוחזין הבנים מעשה אבותיהם אז יתחברו עונות האבות עם עונות הבנים ויפקדו על הבנים עון האבות עם עונותיהם וזה אינו אלא בחטא עכו"ם וכיוצא בו חטא גדול והאל הבטיח את ישראל כי לעתיד יהיה לבבם שלם עם ה' ומלאה הארץ דעה את ה' וימעטו החוטאים ואף החוטאים בזמן ההוא לא יחטאו חטא גדול שאפילו להם עצמן יאריך העונש כמו שאמר והחוטא בן מאה שנה יקלל כל שכן שלא יענש הבן בחטא אביו אפילו יחטא כאביו לפיכך האוכל הבוסר תקהינה שניו ובוסר הוא הפרי שלא נגמר בשולו והאוכלו שניו קהות ובספר יחזקאל נאריך עוד בזה הענין בעזרת האל:
בהצלחה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il