תפילה וברכות

מספר שאלות בבקשה

  • י"א סיון התש"פ
אא

שאלה

1)ּ התחלתי קריאת שמע שחרית דקה או שתיים או 3 דקות לפני סוף זמן ק"ש וסיימתי ק"ש כ-2 או 3 דקות לאחר מן ק"ש – מה הדין, האם נחשב לי כאילו אמרתי את כל הק"ש בזמנה?

2) וכן לגבי תפילת שחרית, התחלתי הרבה לפני סוף זמן שחרית וסיימתי כ-20-25 דקות לאחר סוף זמן שחרית. מה הדין, האם נחשב לי כאילו קראתי את כל תפ' שחרית בזמנה?

3) האם אמירת תהילים פרק מ"ט ופרק ט"ז באמת מסוגל מאד לעילוי שמות ניפטרים, האם אלו פרקים עוצמתים באמת לעילוי נשמות והאם אמירת פרקים אלו מסוגלת להוציא נשמות נפטרים ממקומות רוחניים שאינם טובים? האם יש צורך לומר פרקי תהילים אלו בכל יום ויום לצורך עילוי נשמות?

4) בזמן האחרון, מספר לא קטן רבנים שונים שאני מקשיב לדרשותיהם אומרים שוב ושוב שכל יהודי העולם חייבים ומוכרחים לעלות לארץ ישראל כמה שיותר מהר כי עוד מעט אי אפשר יהיה לטוס לישראל וכן בגלל שהשכינה תעזוב את הגלות ואז יהיו בסכנה גדולה כל יהודי חוץ לארץ. ברצוי לומר שהדבר נשמע לי תמוה והזוי ביותר! להרבה יהודים בחו"ל מאד קשה פתאום לעזוב הכל ולטוס לישראל ללא בית וללא כלום. אני מבין שיש את עניין האמונה בה' אך למרות זאת מאד קשה להמון יהודים פשוט לעזוב את מקומם אחרי שחיו עשרות שנים במקומות מגוריהם. וכן, על משיח צדקותינו נאמר שהוא אמור לקבץ את כל עם ישראל מהתפוצות – אז מה עומד מאחורי הפצרותיהם לאלץ את כל יהודי חו"ל לעלות מיידית לישראל?


5) קראתי שאמירת תחנון לאחר תפילת שחרית ומנחה - אין בזה מן ההכרח, ואפשר למעשה לדלג על אמירת התחנון, ולכל היותר בתפילת יחיד. אני שואל מכיון שלוקח לי זמן רב ביותר להתפלל שחרית וכשאני מגיע לתחנון אין לי כבר כוחות לומר התחנון ובמיוחד בימי שני וחמישי.

6) כאמור לעייל, לוקח לי זמן רב ביותר להתפלל שחרית כל בוקר. אם אקצר את התפילה ע"י כך שאדלג קטעי תפילה, האם ע"י זה שכרי יהיה מועט יותר מאלה שאומרים את כל התפילה?

תשובה

שלום וברכה

1. יש להשתדל ולסיים את קריאת שמע לפנמי סוף זמן ולפחות את שני הפרשיות הראשונות.

2. בתפילה יש את פסקו של הבעז"ט זצ"ל  שדי שמתחילים עמידה לפני סוף זמו תפילה.

3. הם פרקים מאוד מועילים. אין חובה לומר זאת כל יום ויום.

4. לא מכיר את הדברים ולא ידוע לי על גדולי ישראל שאמרו כך.

5. עדיף להשתדל ולהתפלל קצת יותר מהר ולא לדלג על תחנון.

6. כנ"ל בסעיף 5.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תפילותכוונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה