חברה והשקפה
מידת הביטחון והכל לטובה.
- י"ד סיון התש"פ
שאלה
שלום, אני אשמח לקצת סדר כי אני כבר מבולבל. אומרים שהבוטח בה' חסד יסובבנו, שצריך לבטוח בה' בהכל וכל מה שהוא הבטיח בתנך ובמאמרי חזל צריך לבטוח בו שיקיים אבל מצד שני אומרים שאם זה לא טוב לאדם בורא עולם לא יענה לבקשתו. אז איך זה מסתדר? למשל אם אני מקיים מצווה שמגיע לי שכר מסוים בעולם הזה אבל זה לא לטובתי אז אני אקבל שכר או לא? כי אם אני לא אקבל שכר אז בעצם בורא עולם לא מקיים הבטחות ואם אני אקבל שכר וזה לא לטובתי אז לא הכל לטובה. איך מסתדר "הפרדוקס" הזה? ויש עוד הרבה "פרדוקסים" אז איך באופן כללי אפשר להסביר אותם? תודה מראש.
תשובה
שלום וברכה,
תורתנו הקדושה מלמדת את היהודי הדרכה בחיים (ספר דברים יח, יג): "תמים תהיה עם ה' אלוהיך", ומפרש רש"י: "התהלך עמו בתמימות ותצפה לו... כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות ואז תהיה עמו ולחלקו".
הקב"ה רוצה לתת טוב נגלה ולא טוב נסתר.
אם אתה מרגיש בלבך מצוקה כלשהי בגלל מחסור כלשהו - עליך להתפלל על כך. זה מה שהקב"ה רוצה ממך. התפילה היא עצמה תיקון לנשמה.
ובכל זאת, אם העניין בו רצית ממשיך להתעכב, בטח בה' שהעיכוב הוא לטובה.
ולשאלתך, כל עוד אתה מקבל את צרכיך בגבול הסביר, ולא דורש עושר, ודאי אינך נוטל את שכרך בעולם הבא. שהרי אם החטא אינו מעכב, הקב"ה רוצה שהאדם יתפרנס ויהיה בריא כדי שיוכל לעובדו ברווח.
ראה בהרחבה:
https://www.hidabroot.org/article/1134038
https://www.hidabroot.org/article/1134039
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il