מדוע ה' רצה שאברהם יעקוד את יצחק?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב! אני לומדת בבית ספר חילוני ושאלתי היא: אני חילונית-מסורתית חשוב לי מאוד הדת והאמונה. כאשר למדתי בבית הספא על עקדת יצחק והמורה לימד את החומר כמו שבעיקרון הוא צריך ללמד לא הבנתי את סיפור עקדת יצחק. הרי אלוקים רוצה רק בטובתנו אז איך זה שהוא ביקש שאב יהרוג את בנו אני יודעת שכל מה שהקב"ה עושה זה לטובה אך עדיין עולה בי השאלה אשר אינני מצליחה להסביר אותה לחבריי ללימודים.בכיתתי אני היחידה שבאמת אכפת לה וזאת שרוצה להסביר את דרכי השם לטובה. אך בנושא זה השתתקתי כי לא הייתה לי תשובה. אם תוכלו לעזור אשמח מאוד, נושא זה מעניין אותי וגם הייתי רוצה להביא את התשובה למורה לתנ"ך ולהראות לו שעמדתי מבוססת, למרות שאמונתי מעל הכל! תודה ויומטוב!

תשובה

שלום וברכה

לך שוב ובכן מעולם לא ציוה ה` לאברהם לשחוט את יצחק, אלא להעלותו למזבח ולהורידו, ומעולם לא רצה ה` שאברהם ישחט את בנו שעליו הוא אמר שהוא יהי גוי גדול, אך ה` סתם את הדברים לנסותו אם יהיה מוכן לשחוט את יצחק, כדי להגדיל שכרו, ולהראות לכל העולם את גודל מעלתו של אברהם שלא הרהר אחרי ה` והעלה את בנו לעולה, ורצה לשחטו ואז נגלה איליו מלאך ה` ואמר לו (בראשית פרק כב יב) וַיֹּאמֶר אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר וְאַל תַּעַשׂ לוֹ מְאוּמָה כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ מִמֶּנִּי: והיינו שכבר ראיתי את מסירות נפשך אלי ואין צורך בשחיטה ממש.וברש"י שם כי עתה ידעתי - אמר רבי אבא אמר לו אברהם אפרש לפניך את שיחתי – קושייתי , אתמול אמרת לי (בראשית כא יב) כי ביצחק יקרא לך זרע, וחזרת ואמרת (בראשית כב ב) קח נא את בנך, עכשיו אתה אומר לי אל תשלח ידך אל הנער.

אמר לו הקב"ה (תהלים פט לה) לא אחלל בריתי ומוצא שפתי לא אשנה, כשאמרתי לך קח מוצא שפתי לא אשנה, לא אמרתי לך שחטהו אלא העלהו, כבר העלתו אותו יכול אתה כבר להורידו כי עתה ידעתי - מעתה יש לי מה להשיב לשטן ולאומות התמהים מה היא חבתי אצלך, יש לי פתחון פה עכשיו שרואים כי ירא אלהים אתה: בברכת הצלחה והמשיכי בדרכך הטובה, חיזקי מאוד ואמצי ואל תפני אל דברי ההבל, המשבשים את התורה. – שבת שלום - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה