הלכות ומנהגים

בצק שלא הופרש ממנו חלה ונאפה עם בצק אחר

  • ה' תמוז התש"פ
אא

שאלה

אשתי שתחי' הכינה חלות לשבת, ושכחה להפריש חלה עד לאחר האפיה. שיעור הבצק היה בערך 1.4 קילו קמח, בנוסף, באותו תנור אפתה אשתי עוגיות. בצק העוגיות היה עשוי מפחות משיעור חלה (כ-600 גרם קמח). מה דין העוגיות שנאפו יחד עם החלות? תודה רבה על העזרה

תשובה

שבוע טוב,

אם אתם ספרדים - אין שום חשש - שהרי לפי מנהגם צריך להפריש חלה עם ברכה רק מעיסה שיש בה קמח בשיעור 1.560 גרם, ובפחות מזה אין צורך להפריש כלל (הליכות עולם חלק ה' עמודים רכג-רכד).

ואם אתם אשכנזים - שלפי מנהגם מפרישים חלה בלי ברכה מעיסה שיש בה קמח בשיעור 1,200 גרם (שמירת שבת כהלכתה חלק ב' פרק מב סעיף ט) - יש לכוון בהפרשת חלה מהחלות גם על הטעם הבלוע בעוגיות (יעויין רמ"א יורה דעה סימן שכד סעיף יב). ולעניין הכשר התנור והתבניות ראה במקורות.

מקורות: הנה כשמפריש חלה מהמאפה תוך עשרים וארבע שעות לאפייה, יש לכוון לפטור גם את מה שבלוע בדפנות התנור ובתבניות ובזה מתירם. ואם עברו שערים וארבע שעות מהאפייה ועדיין לא הפרישו חלה יש אומרים שאי אפשר כבר להפריש על הבלוע בתנור ובתבניות וצריך להכשירם. ולכן את התבניות צריך ללבן, ואת התנור ינקה מכל ממשות הלכלוך שדבק בו וידליק על החום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה (משפטי ארץ חלה פרק ג סעיף ו על פי דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל).

אולם יש מי שאומר שאחר שעברו עשרים וארבע שעות מותר להשתמש בתנור ללא הגעלה, הואיל ואיסור טבל הוא רק משום חובת הפרשה, וכיון שאוכל שנפסל מאכילת אדם פקע ממנו לגמרי איסור טבל, לכן אף דבשאר איסורין גזרו חכמים על אינו בן יומו משום בן יומו - כאן מותר (הגרש"ז אויערבאך זצ"ל בשו"ת מנחת שלמה חלק א' סימן סב אות ח).

וכאן שכבר עברו עשרים וארבע שעות - ומדובר רק בספק חיוב חלה - אם תרצה תוכל בוודאי לסמוך על דעה זו שאין צורך להכשיר את התנור והתבניות.

בברכה,

הלל מאירס

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הפרשת חלהחלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה