אפליה במגזר החרדי

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, ברצוני להתרעם כנגד לשון הרע במגזר החרדי! 1- אם כולם יהודים למה יש הפליות בין אשכנזים לספרדים למה עושים הפרדת כיתות הרי כולם שווים, לא לא פעם נוכחתי לראות איך במגזר החרדי האשכנזיות מגדפות את הספרדיות בכינויים כאלה ואחרים וגם להפך, (אני מסתובב הרבה בבני ברק). אשמח לקבל תשובה מפורטת! בתודה, חזי אור.

תשובה

שלום וברכה

קיים הבדל בציבור האשכנזי בין הציבור הליטאי לבין הציבור החסידי, ואף אחד לא מתרעם על כך, כולם מקבלים את הדבר בהבנה, ואדרבה, זה מומלץ ונדחף בחיוביות רבה בין על ידי הציבור החסידי ובין על ידי הציבור הליטאי, כל מגזר אמור לחנך את ילדיו על המסורת בה הוא גדל, ובאמת אף שהתורה אחת המסורת והמנהגים ודרך החשיבה הם מאוד מאוד שונים.

כך בדיוק בנוגע לציבור הספרדי, מכיון שיש לו מסורת אחרת נפלאה ורצופה בת אלפי שנים, וכנראה עתיקה אף יותר מהמסורת האשכנזית, עליו לחנך את ילדיו בדרכו המיוחדת בדרך החשיבה שלו ובמנהגים שלו, כך קובעת ההלכה שאין לוותר על המסורת המקובלת מהאבות ומארץ המוצא, ואין לגייר ספרדים בין אשכנזים ולא אשכנזים בין הספרדים.

יאמר ברורות, לא מבדילים בגלל הבדלי מנטליות וכדומה, כל אלו בהבל יסודם ואין לזה משמעות אצל אדם חרדי האמון על התורה המצווה לאהוב כל יהודי כלבו וכנפשו, אע"פ שהוא שונה ממך ונראה אחרת ממך, אולם ממומלצת ההבדלה בגלל הבדלי מסורות ודרכי הנהגה, כמו שחסיד לא נפגע מדחיית ילדו מתלמוד תורה ליטאי כך על הספרדי להתגאות במוצאו ולחנך את ילדיו בדרכו על פי מסורתו.

ישנם כיום רבים רבים בציבור הספרדי המפארים את עולם התורה בשורה הראשונה, ובראשם מרן רבי עובדיה יוסף שליט"א, והאימפריה של תורה שהוא הקים לציבור הספרדי, אין לה להתבייש בשום דבר מהחינוך הקיים בציבור האשכנזי. ויש להם הרבה על מה להתפאר. זהו האמת המבורכת. ששום תחקיר בטלוויזיה תוכל להאפיל ולעוות את המציאות. והאשמה הבוטה שלך שמגדפים את הספרדים זהו שקר וכזב, במחילה. דומני שאני מסתובב יותר בחוצות ירושלים ובני ברק ואינני מכיר ב"ה העלבות וגידופים כאלה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה