תפילה וברכות

"הגולל נוטל שכר כנגד כולם", מה פירוש?

  • ט"ז אב התש"פ
אא

שאלה

מה שכתוב במסכת מגילה (דף לב עמוד א) שהגולל ספר תורה נוטל שכר  כנגד כולן. ראשית מה הכוונה ל"גולל"? האם זה מה שאנו מכנים "הגבהה" או "גלילה"? שמעתי בזה דעות לכאן ולכאן.
מעבר לכך מה הפירוש בזה? איך זה יתכן שהגולל יקבל שכר שתי ברכות כפול מס' העליות של אותו יום כשהוא בעצם לא בירך שום ברכה בעוד שהעולה כל שכרו זה רק שתי הברכות שבירך?

תודות מראש

תשובה

שלום רב,

הבית חדש אורח חיים (סימן קמז) הביא משלטי הגבורים בשם הריא"ז, שהגולל ספר תורה שנוטל שכר כנגד כולן, הוא הגולל ספר תורה קודם שיתחילו לקרות, ומעמיד ספר התורה על מקום הקריאה, ואם כן הוא הממציא הקריאות לקרות בהן. לכך שכרו גדול.

אולם יש מפרשים (גם זה בבית חדש משלטי הגבורים בשם ריא"ז) שמדובר על הגולל ספר תורה לאחר שקראו בו כדי לכורכו במטפחת. וכתב הבית חדש שפירוש זה הוא הנראה מדברי רבינו הטור ובעל העיטור. וכן נראה מדברי כל הפוסקים. 

ולפי פירוש זה טעם הדבר שנוטל שכר כולן - כתב הבית חדש - משום דצריך ליזהר בדיני גלילה להעמידה על התפר ולגלול מבחוץ ולהדקו מבפנים ולגלול מטפחת סביב ספר תורה ולא להפך, שאם אינו נזהר על כל זה עוון גדול יש בידו, ומאחר שנזהר בכל זה לכן נוטל שכר כנגד כולם.

והערוך השלחן (שם סעיף ח) כתב, שאפשר ששכרו גדול כל כך, משום שהוא אינו מניח שיהיה ספר התורה פתוח אחר הקריאה, וזהו כבוד לספר תורה.

ובזמן הזה: דעת המשנה ברורה (שם סק"ה) שהגולל - הוא מה שאנו קורין היום הגבהה שהוא עיקר הגולל. וזהו על פי הרמ"א (שם סעיף ד) שעכשיו שנוהגים שהאחד מגביה ואחד גולל, ולא אחד עושה כל הגלילה, המגביה הוא עיקר הגולל.

אולם דעת החזון איש זצ"ל (ארחות רבנו חלק ג' עמוד רטז שכן העיד הגר"ח קניבסקי שליט"א בשמו) שמה שכתוב הגולל נוטל שכר כולן, בזמננו גם המגביה וגם הגולל בכלל זה.

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קריאת התורהשכרהגבההגלילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה