נשים
שאלות על הלכה ורבנות
- י"ז אב התש"פ
שאלה
שלום כבוד הרב ברצוני לשאול את הרב מספר שאלות:
1. מדוע כמעט בכל המקרים נפסק להלכה הדעה המחמירה? ועל פי מה פוסקים להלכה? והאם מי שנוהג ע"פ הדעה המקילה
\האחרת מהשולחן ערוך יש לו על מה לסמוך?
2. איך יש מקרים שקרו בתקופות קדומות שזכו לשמחה וברכות ואילו היו קורים היום היו הם מגונים ומבוזים?
כגון מנהיגות דבורה ושירת דבורה שאפילו כיום לא יהיה מקובל בפני גדולי ישראל שאישה תהיה מנהיגה ושופטת,ט"ו באב שבנות ישראל היו יוצאות לרקוד "למשוך" את בני ישראל ואילו היה קורה היום היה מקבל שלל ביקורות וגינויים על זימה לכאורה ולהלכה אין לראות אישה רוקדת.
וכגון גם שיר השירים שאילו היה נכתב כיום היה זוכה לשלל גינויים וחרמות על אותו אדם שכתב אותו.
3. ומה מקורם של הלכות צניעות? ואיך הפכו לחמורים ביותר בעוד שאין להם איסור מפורש בתורה.
תשובה
שלום וברכה
1. הדברים לא נכונים לפעמים פסוקים כמיקל ולפעמים כמחמיר. יש דברים שהראיות נוטות לשיטה המקילה ויש לשיטה המחמירה. כאשר יש ספק שקול אנו פוסקים בדאוריתא לחומרא ובדרבנן לקולא וכך גם ספק ברכות להקל.
2. דבורה היתה נביאה על פי ה' ועל פי הדיבור הותר לשיר בפני הגברים לדעה אחת. יש אומרים שהיא רק אמרה דברי שבח לה' אבל לא שרה בפני הגברים .
יום חמישה עשר באב היה רק בזמן בית ראשון כמבואר בתרגום איכה כי רק בזמן קדושת בית המקדש הרהיבו עוז בזכות קדושת בית המקדש לעשות ריקוד זה ביום קדוש זה.
שיר השירים אכן היה גנוז עד שבא חזקיה בסוף ימי הנביאים ופירשו והוציאו לאור עולם.
3. חלק מהלכות הצניעות הם מן התורה וחלק מדרבנן.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il