חברה והשקפה
70 פנים לתורה
- י"ז אב התש"פ
שאלה
אשמח להבין איך אומרים שיש 70 פנים לתורה,
האם כולם מוגדרים נכונים? אני מבין שבד"כ מתכוונים לומר שבכל אחד מהפירושים יש נקודת אמת, אבל לא שאין אמת אובייקטיבית, בודאי לא בדברים מציאותיים (בפועל היתה מציאות אחת..), ולפעמים ניתן ליישב את שתי הדעות וזה יפה, אבל לא הכרחי.. ברור שכשהתוס' חולקים על רש"י או כשהרמב"ן חלק על רש"י- כל אחד סבר שהפירוש שלו הוא הוא הפירוש הנכון, בשבילנו, בצורת הלימוד המקובלת אנחנו לא מנסים להכריע אלא להבין וליישב את שתי השיטות.
אני צודק? הרי 'תחלס' יש מציאות מסויימת..
תשובה
שלום וברכה
אם אני זוכר נכון הרי מבואר בדברי המהר"ל שאחד מהמקרים קרה במעשה בפועל והדיעה השניה היא רק משל לדבר רוחני ולא המציאות בפועל.
בהצלחה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il