הלכות ומנהגים

מה צריך לעשות כשמאמצים תינוק גוי?

  • י"ט אב התש"פ
אא

שאלה

מה עושים כשמאמצים תינוק גוי מבחינת היהדות? תודה רבה!

תשובה

שבוע טוב,

זוג הורים שרוצים לאמץ תינוק גוי צריכים לגיירו על ידי בית דין, וכשיגיע לגיל מצוות יכול למחות ולחזור בו מהגירות, ואז חוזר להיות גוי (שלחן ערוך יורה דעה סימן רסח סעיף ז), אולם אם הגיע לגיל מצוות והמשיך לנהוג כיהודי שוב אינו יכול למחות ולחזור בו (שם סעיף ח), ואם חזר בו דינו כישראל מומר (שפתי כהן ס"ק יח).

תהליך הגירות הנ"ל כולל מילה וטבילה בפני בית דין, וצריך שיהיו ג' אנשים כשרים שאינם קרובים זה לזה ולכוון שהמילה תהיה לשם גירות לזכותו. והמוהל צריך לברך למול את הגרים, וברכת להכניסו אין לברך. ואח"כ מברך אחד על הכוס בנוסח זה "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצונו למול את הגרים ולהטיף מהם דם ברית שאלמלא דם ברית לא נתקיימו שמים וארץ שנאמר אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי ברוך אתה ה' כורת הברית" (שו"ת אגרות משה חלק יורה דעה חלק א' סימן קסא על פי שלחן ערוך שם סעיף ה וטורי זהב ס"ק יב).

וטוב יותר שלא לקרוא לתינוק שם כיון שעדיין מחוסר טבילה, אלא יחכו שיגדל קצת עד שיהיה בערך בן שנתיים, ואז יטבלוהו במעמד בית דין שהם ג' אנשים כשרים שיחדום לכך ויכוונו להטבילו לזכותו לשם גרות ובמקווה כשרה ולעיין שלא יהיה דבר חוצץ בגופו ובשערו, ואז יקראו לו שם ויברכוהו אז בנוסח זה "אלוקינו ואלוקי אבותינו קיים את הילד הזה לישראל ויקראו שמו בישראל פלוני בן פלוני" - על שם המגדלו. וידלג מ"ישמח האב" עד "צוה אותו אלקים" ויאמר: "הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו, פלוני הקטן גדול יהיה ויכנס לתורה ולחופה ולמעשים טובים" (אגרות משה שם).

אמנם אין הדבר מומלץ לאמץ ילדים גויים ולגיירם, וכמו שכתב הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל (שם סוף סימן קסב) וזה לשון קדשו: ואם לעצתי תשמעו, אין צריך להכניס זרע נכרים, כי אין בזה שום צורך ותכלית, ורק כשבא גם מעצמו להתגייר לשם שמים צריך לקבלו.

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גוייםגירותאימוץ ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה