שבת
סחט תפוז בשבת, האם מותר לשתות את המיץ?
- כ"ב אב התש"פ
שאלה
שלום וברכה ולילה טוב,
אדם סחט תפוז בשבת בשוגג, לא ידע שהדבר אסור. האם יכול בדיעבד לשתות את המיץ בשבת?
מצד אחד מדובר פה באיסור דרבנן של סחיטת תפוז. וכיוון שעשה בשוגג הדבר מותר. כדין מלאכה דרבנן בשוגג שמובא בבאה"ל בסימן שי"ח בתחילתו שמותר וכדעת הגר"א ועוד ולא קונסים שוגג אטו מזיד אלא במלאכה דאורייתא או כיוון שהמשנה החמירה בתותים ורימונים למשקים. שאפילו זב מאליהם הדבר אסור גזירה שמא יסחוט בידיים. אז יש להחמיר מכ"ש כשסחט בעצמו בידיים (או אין לגזור אלא בדדמי ליה) או שחוששים לפוסקים הסוברים (נראה לי החזו"א והרב אלישיב) שבימינו רוב הפירות מיועדים למשקים ממילא איסור סחיטתם מן התורה?
בברכה,
ויקטור בוחניק רחובות.
תשובה
שלום רב,
למרות שסחיטת תפוזים בשבת אסורה רק מדרבנן, ומותר ליהנות ממלאכה דרבנן שנעשתה בשוגג בשבת (משנה ברורה סימן שיח סק"ג, שער הציון סימן שלט ס"ק כד, והליכות עולם חלק ג' עמודים ריח-ריט) - הדעת נוטה להחמיר בנידון דידן, זאת לאור המבואר בשלחן ערוך (סימן שכ סעיף א) שאסור לסחוט תותים ורמונים בשבת. ואם יצאו מעצמן, אם עומדים לאכילה מותר. ואם עומדים למשקים אסור. והסביר המשנה ברורה (סק"ו) שטעם ההיתר בעומדים לאכילה הוא משום שלא נוח לו במה שזבו, וממילא אין לגזור שמא יסחוט. ואם עומדים למשקים אסור, כי נוח לו במה שזבו, ויש לגזור שמא יסחוט. ולפי זה כאן שנוח לו בסחיטה זו, לכאורה יש לאסור את המיץ למרות שעשה כן בשוגג. ועדיין צריך עיון.
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il