הלכות ומנהגים

האם כשהרמב"ם ממליץ על שמונה שעות שינה, הכוונה היא רק לשינה בלילה?

  • י"ג אלול התש"פ
אא

שאלה

צהריים טובים! שאלה, בבקשה: האם כשהרמב"ם ממליץ על שש עד שמונה שעות שינה, הכוונה היא רק לשינה בלילה? כלומר האם זמן שינה במהלך היום יכול להיכלל במניין השעות? תודה.

תשובה

שלום רב,

שינה ביום יכולה להיכלל במניין השעות. אמנם מבחינה בריאותית יש עדיפות ששעות השינה יהיו בסוף הלילה (יעויין רמב"ם הלכות דעות פרק ד הלכה ד, והליכות עולם חלק א' עמוד מד).

אגב, הרמב"ם (שם) ממליץ על שמונה שעות שינה ולא הזכיר שש שעות. אמנם המשנה ברורה (סימן רלח סק"ב) הביא בשם המגן אברהם שלשנת האדם בלילה אין לזה שיעור קבוע רק תלוי בכל אדם לפי כח בריאותו וכו'. ע"ש. והיעב"ץ בסידורו (סדר קריאת שמע על המיטה) כתב, שדי לאדם הבריא שישן שש שעות ומספיק בלי ספק, והכל לפי מה שירגיל האדם עצמו בנעוריו כי ההרגל טבע שני. והגר"י קניבסקי זצ"ל (קריינא דאגרתא חלק א' סימן כח) כתב שבזמננו באופן רגיל צריכים לישן כשבע שעות במעת לעת, אם כי יש יוצא מן הכלל שמוכרח לישן שמונה שעות ויש יוצא מהכלל שיספיק לו גם שש שעות.

ויש לציין עוד מה שכתב התפארת ישראל (מסכת אבות פרק ו אות פד) שמה שכתב הרמב"ם שישן שמונה שעות, זה רק קודם הגיעו לחמישים שנה, אבל אחר כך שאין השחיקה שביסודות הגוף כל כך גדול כבימי נעוריו, ואין צריך אחר כך מנוח כל כך רב, די לו שישן בכל לילה חמש או שש שעות.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:לילהשינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה