יהודי שלא שומר שבת יכול להצטרף עשירי למניין?
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום לכבוד הרב, ברצוני לדעת האם ישנה בעיה ליהודי שלא שומר שבת להיחשב כחלק מעשרה במיניין. הבנתי כי קיימת מחלוקת בין הפוסקים וברצוני לדעת האם קיימת תשובה ברורה בנושא ואם כן, אשמח לקבל הפניה למקור התשובה. בברכה, עופר צפריר
תשובה
שלום וברכה
יהודי המחלל שבת בפרהסיא לא עלינו אינו מצטרף למניין עשרה לכל דבר שבקדושה. מקורות: שולחן ערוך אורח חיים סימן נה סעיף יא. ובמשנה ברורה שם: כתב הפרי מגדים, העובר עבירה לתיאבון מצטרף למניין. אבל העובר עבירה להכעיס אפילו בדבר אחד, או שהוא מומר לעבודה זרה או לחלל שבת בפרהסיא אפי` לתיאבון, אינו מצטרף: כת הנקרא קראים אינם מצטרפים לעשרה, מכיון שאינם מודים בתורה שבע"פ. וכל מי שהוא כופר בתורה שבע"פ אין מצטרף לכל דבר שבקדושה: עד כאן, והדברים ברורים.
אבל בימינו אנו הרבה סומכים על הנכתב בשו"ת מלמד להועיל (חלק או"ח סימן כט), שדן בענין צירוף למנין למי שמחלל שבת בפרהסיא, וכתב, שהמנהג באשכנז ובהונגריה להקל לצרף מחלל שבת בפרהסיא למנין, משום שהרבה מאד אינם יודעים חומר האיסור, ונחשבים קצת כתינוק שנשבה בין הגוים, וכמ"ש ג"כ בשו"ת בנין ציון החדשות (סימן כג).
וגם הגאון בעל שואל ומשיב היה אומר, שבארצות אמריקה אין לפסול מחללי שבת בפרהסיא מלצרפם למנין, מפני שהם כתינוקות שנשבו בין הגוים. וכיוצא בזה כתב הגאון מופת הדור החזון איש (ביורה דעה סימן ב אות כח), שמכיון שאין אנו יודעים להוכיח (כמבואר בערכין טז ב), נחשב אצל מחללי השבת כקודם תוכחה, ויש לדונם כאנוסים וכתינוק שנשבה בין העכו"ם. ע"ש.
בהצלחה - מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il