חגים ומועדי השנה
למה יום הכיפורים לא קודם לראש השנה?
- ג' תשרי התשפ"א
שאלה
למה יום הכיפורים לא קודם לראש השנה שהרי אם ח"ו נקבע על האדם שלא ישלים שנתו עקב עוונותיו, אם הסדר היה הפוך (יוה"כ ואח"כ ר"ה) היתה לו יותר אפשרות לתקן. תודה
תשובה
שלום רב,
יפה שאלת, ויעויין בספר כוכבי אור (מאמר פג) שהובא בשם רבי יצחק בלזר זצ"ל שעמד בזה רבו רבי ישראל סלנטר זצ"ל, שלכאורה קשה, שהלא ידוע שהקב"ה שוקד על טובת ישראל ורוצה בהצלחתם, ויום הכיפורים הוא יום סליחה ומחילה - יום שנמחלו עוונותיהן של ישראל, וראש השנה הוא יום הדין, אשר כל באי העולם עוברין לפניו כבני מרון - וספרי חיים וספרי מתים פתוחים לפניו, וכל מזונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה, ואם כן למה לא ציווה הקב"ה לעשות יום הכיפורים מקודם, ואחר שיטהרו מעוונותיהן, יעשו ראש השנה, ואז יוכלו לזכות ביום הדין לשנה טובה וברכה.
וביאר שם, שבוודאי הקב"ה רוצה בטובתן של ישראל, ואדרבה עבור זאת גופא ציווה לישראל לעשות מקודם ראש השנה דווקא ואחר כך יום הכיפורים. יען כי הקב"ה יודע לבבות בני אדם כי רחוקים המה מאוד מדברים רוחניים כמו סליחת עוונות ועולם הבא וכדומה - להיותם פה בעולם השפל, וכל ההרגשים המה רק בדברים גשמיים - כמו בני, חיי ומזוני, ולא יוכלו לעלות פתאום למדרגה הגבוהה - להרגיש עניין הרוחני של יום הכיפורים - כפרת עוונותיהם, לזאת ציווה להם מקודם לעשות ראש השנה - שבו דנים את האדם על דברים גשמיים - דברים שיש לו בהם הרגש גדול - וכאשר יחם לבבו בבקשתם על בני חיי ומזוני - או אז אולי יוכלו לצעוד הלאה גם ליום הכיפורים - שהוא עומד על דברים הנעלים - לרוחניות, לסליחת עוונות וכדומה. ע"ש.
גמר חתימה טובה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il