הלכות ומנהגים

ניסויים בבעלי חיים למטרות קוסמטיקה

  • ט' תשרי התשפ"א
אא

שאלה

1. האם מותר לקנות מוצרי קוסמטיקה שנוסו על בעלי חיים? (שואלת בכוונה על קוסמטיקה - כי זה לא כמו תרופות שיש הכרח אמיתי לבצע ניסויים בבעלי חיים).

2. כמו כן, איך יכול להיות שיש הרבה חברות קוסמטיקה שלא מנסות על בעלי חיים ולא קורה כלום למי שמשתמש בהם? האם זה שיש אופציה לקנות ללא ניסויים בבעלי חיים - מחייבת אותנו בזה? (שואלת מעיקר הדין... כי מאוד קשה לבדוק כל דבר אם עבר ניסויים או לא.... כמו כן, לפעמים יש רצון במוצר שכן בוצע בו ניסויים...)

תודה!

תשובה

שבוע טוב,

1. מותר לערוך ניסויים מדעיים בבעלי חיים, כדי להפיק תועלת לבני אדם, גם אם מדובר למטרות קוסמטיקה שאינן צורך הכרחי כמו תרופות (אלא שמהיות טוב ראוי ליצרנים לסדר את הדבר בצורה של הרדמת המקום וכדומה באופן שבעלי החיים לא ירגישו צער. ובגמר הניסיון, אם אין הם עוד זקוקים להם והם בצער, צריכים להורגם בדרך המהירה ביותר).

מקורות: יעויין רמ"א אבן העזר (סימן ה סעיף יד) ושו"ת שרידי אש חלק ג' (סימן ז) ושו"ת קנין תורה בהלכה חלק ד' (סימן קכה) ושו"ת ציץ אליעזר חלק י"ד (סימן סח). וכן ע"ע בספר שלחן יוסף (עמוד רסג אות יח) בשם הגר"ע יוסף זצ"ל, ובספר נשמת אברהם חלק ב' (סימן כח אות ב) וחלק ג' (סימן ה אות כ) ובשו"ת עטרת פז חלק ג' (חלק חושן משפט סימן ט).

2. אין שום חיוב.

בברכה,

הלל מאירס 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:צער בעלי חייםקוסמטיקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה