חברה והשקפה

במחלוקת הבא"ח והגר" ע יוסף

  • ל' תשרי התשפ"א
אא

שאלה

לכבוד הרבנים ראיתי שהרב בנימין שמואלי נשאל מה המחלוקת בין הגר"ע יוסף לבא" ח ולחכמים שהולכים כמותו וענה שעיקר המחלוקת זה האם לבבלים יש לנהוג כהבא"ח בארץ" י, וזאת באתי ליישב מקחו של צדיק בעל הבא"ח בלי חלילה להכניס עצמי בין ההרים בינו לבין הגר" ע יוסף אלא רק לבאר שיטתו באתי ואשמח אם שאלתי תוכל להפנות אליו שראיתי שהוא בעל התשובה דלעיל.
ידועה דעת הכף החיים בסימן תסח אות נח שכתב במפורש שמחמירים בהוראה על מרן וזה מסתדר עם מה שקבלנו הוראותיו גם לקולא כמובא שם התנאים והגדרים בזה ויש עוד אחרונים שכך סברו ואכמ"ל ועוד שאם לוקחים בחשבון שדעתו שאיפה שמרן מביא שתי דעות זה כדי לחשוש להם אם לא לשעת הדחק והפסד הפעמים שמחמיר על מרן קטנות משמעותית.
ומה שפעמים בודדות מאוד מקל הבא" ח- יש מקומות שמיישבים האחרונים שנראה שמרן כתב דינו רק לכתחילה וכדומה כמו שלא הוזכר הדין שהביא בראשונים וחשש לאחרון בודד וכדומה וכמו במקום הנחת התפילין על היד כמובא באו" ל חלק ב' פרק ג' תשובה ב' גבי מה שכתב הבא" ח שצריך להניח שני הזוגות של רש"י ור" ת יחד ואם הם גדולות ואין לו קטנות למרות זאת יניחם יחד (וכן פסק הכה"ח) וקשה איך יניח יחד ויסמוך נגד השו" ע על הדיעה שגם החלק העליון בזרועה כשר ושם באו"ל מיישב זאת יעוי"ש.
ואם ימצא מקום או שניים לא כך נעיין בדברים אך זה ברור שגם אם כן זה פעמים בודדות מאוד ומצוה ליישבם וידוע שאדרבה סובר הבא"ח שאין להקל בשעת הדחק נגד מרן כדעת הגר"ע יוסף
ואם כן כך סביר להניח שסבר בעל הבא" ח כדעת הכה" ח ועוד שמחמירים בהוראה על מרן למרות קבלתו לקולא כנגד מאה פוסקים וההסבר אם כן מה זה לקולא יעויין שם בכה"ח הגדר.
(ומה שיש שרצו לומר שיש הבדל בין עירק ארץ ישראל אחר המחילה מכבודם שקטונתי מהם סותר את מה שכתב במפורש הבא"ח בספרו רב ברכות שאין הבדל בקבלה בין עירק לארץ"י ועוד מה שרצו ליישב שהיה מנהגים שחכם אשכנזי אמר בעירק ואז השתרשו ולכן ככה פסק הבן איש חי כי לא ידע את זה לדעתי הדלה נראה שאין זה מתיישב מכמה טעים: א. במקום שתלוי במנהג הוא כותב ולמשל ש" ב יתרו אות יג' ועוד.. ואם כל הספר מבוסס על מנהגי עירק מה לו לכתוב בהלכות מסויימות שתלוי במנהג ושמנהג עירק לא כמו מרן. ב. שהוא ידע שספריו הולכים לעוד קהילות שהרי חלק מרב פעלים זה שאלות ממש לקהילות חוץ לבבל כבומבי וכדומה ואיך יטעה אותם. ג. רבותיו חביריו מכריו ואבותיו רבותינו הרב אליהו והרב משה חיים ועוד היו ממש רבני הקהילה ואיך אפשר לומר שהוא לא ידע מזה שהכל זה חכם אשכנזי שעשה ועוד שאת דרשותיו והלכותיו מסר בציבור לעיני גדולי ומאורי הדור כידוע מיושבי שיעורו הרב כדורי זצ"ל ועוד ושום רב לא העיר או סיפר לו פעם? ואדרבה כולם הלכו לאורו ואמרו מקודש מקודש. והשם יתברך יאיר עיניו באור תורתו אמן כן יהי רצון

תשובה

שלום וברכה

ראיתי את הדברים ותודה רבה.

איננו נכנסים מטבע הדברים כאן להצדיק או חלילה לא להצדיק מי מהפוסקים אנו נותנים ידיעה קצרה כדי שיבינו מה נקודת המחלוקת של מרן הגר"ע יוסף עם מרן הבא"ח. ידוע מה שכתב מרן בהקדמת אחד מספרי יביע אומר שמרן הבא"ח בא איליו בחלום שימשיך לכתוב את תורתו ולומר שיעורים ובודואי שהיהת אהבת אמת של מרן לבא"ח ולהיפך מעולם האמת הבא"ח הוקיר את מרן.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בן איש חיהגר"ע יוסף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה