חברה והשקפה
בחירה וגזירת שמיים
- א' חשון התשפ"א
שאלה
שלום רב:
אחד מתלמידי הבעש"ט הקדוש ביאר את הפסוק בתהילים: "אומר אני מעשי למלך, לשוני עט סופר מהיר" בפרק מה', שאין לאדם סיבה להתגאות מפני שהינו כמו עט בידיו של הסופר, וכן יש מאמר ידוע, "שאין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא א"כ מכריזין עליו מלמעלה".
ממקורות אלו יוצא לכאורה, שהנני כחפץ נטול יכולת בחירה, מסקנה זו סותרת לי את עניין הבחירה החופשית המובא בתוה"ק.
כיצד מיישבים את גזירתו יתברך שבלעדיה איני יכול לקוף אצבע עם המושג בחירה חופשית?
תודה רבה מראש.
{אני מדגיש שהשאלה לא מתייחסת לניגוד בין ידיעתו יתברך לבחירה שלי, אלא בין גזירתו יתברך לבחירה שלי.}
תשובה
שלום וברכה
בענייני רוחניות הבחירה שלך חופשית לגמרי וכל אדם יכול להחליט לחטוא או לחזור בתשובה ולהיות צדיק או רשע.
אבל בגשמיות באמת אין לנו בחירה. יש לנו לעשות השתדלות כי כך גזרה חכמתו יתברך אבל אין זה משנה את הגזירה שנגזרה על האדם.
מה שראית שכתב תלמידי הבעש"ט הדבר פשוט שאין לאדם להתגאות במעלותיו שנולד עימהם כי זה מתנת ה' איליו ואין לו שום מעלה אישית בזה. להיפך, המעלות של האדם הם סיבה לאדם להיות תובעני יותר כלפי עצמו ולדרוש מעצמו יותר.
מקוה שהדברים ברורים ואשמח לסייע עוד במידת הצורך.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il