הלכות ומנהגים
האם הקב"ה מצרף מחשבה רעה למעשה?
- ח' חשון התשפ"א
שאלה
אומרים שמחשבה טובה הקדוש ברוך הוא מצרף אותה למעשה ומחשבה רעה אין הקדוש ברוך הוא מצרף למעשה,
אבל מצד שני כתוב שהרהורי עבירה קשים מן העבירה,
אז למי להקשיב?
אשמח לתשובה, תודה רבה
תשובה
שלום רב,
אכן הקב"ה לא מצרף מחשבה רעה למעשה, חוץ ממחשבה על עבודה זרה, ודבר זה נלמד ממה שכתוב (יחזקאל יד ה) "למען תפוש את בית ישראל בלבם אשר נזרו מעלי בגלוליהם כולם" (ראה מסכת קידושין דף לט עמוד ב, ודף מ עמוד א).
ומה שכתוב בגמרא (מסכת יומא דף כט עמוד א) הרהורי עבירה קשים מעבירה, הנה ראשית יש לציין שהגמרא שם לא דיברה לעניין עונש, אלא כמו שכתב רש"י שם: תאות נשים קשים להכחיש את בשרו יותר מגופו של מעשה.
אכן זה נכון שיש איסור להרהר בנשים (ראה מסכת עבודה זרה דף כ עמוד ב, ושלחן ערוך אבן העזר סימן כג סעיף ג), ואין זה סתירה למה שכתוב מחשבה רעה אין הקב"ה מצרפה למעשה, כי זה נאמר דווקא כשהתורה אסרה רק את המעשה, שאז אין עונש כשחושב על אותו מעשה. אולם כשהתורה אסרה את המחשבה עצמה, אין צורך שהקב"ה יצרף למעשה כדי להעניש, מכיוון שהמחשבה עצמה היא האיסור.
מקורות: עיין ספר גליוני הש"ס (מסכת קידושין דף לט עמוד ב, ד"ה מחשבה), שו"ת אגרות משה חלק אבן העזר חלק א' (סימן סט), שו"ת משנה הלכות חלק ז' (סימן רלט), ומה שהאריך בזה בספר תורת ההרהור (סימן כ).
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il