חברה והשקפה

עין הרע וגזירת שמים

  • ט' חשון התשפ"א
אא

שאלה

שלום רב,
אשמח להבהרתכם בעניין,
מצד אחד חז"ל אומרים שאין אדם נוקף אצבעו למטה אלא אם גזרו עליו מלמעלה. אבל מצד שני יש גם את המושג של עין הרע או כישופים ודברי טומאה שיכולים להזיק או לעכב את הגורל של האדם.
אז איך זה הולך ביחד? מי אחראי למה שקורה עם אותו אדם? הקדוש ברוך הוא או זה שעשה לו את הכישוף או את העין הרע?

תשובה

שלום וברכה

מבואר באור החיים הקדוש שבעל בחירה יכול להרוג אדם למרות שלא נגזר עליו כעת מוות. כך זה גם בכל פגיעה של אדם בחבירו שבעל בחירה יכול לפגוע באחר אף אם זה לא נגזר עליו. 

מבואר במקומות אחרים באור החיים הקדוש שהכוונה היא שאדם שיש לו חטא משפט מות וה' האריך אפו שישוב בתשובה שלימה יכול בעל הבחירה להגביר עליו מידת הדין והאדם יהרג מוקדם מהמתוכנן כביכול. כל השטן מקטרג שוב בשעת הסכנה וכאשר נניח ראובן רוצה לרצוח את שמעון הרי זה שעת סכנה גדולה והשטן מקטרג למה נשמור עליו כעת ולא ניתן לו למות בעוונו כפי שנגזר עליו בעבר ושלא יאריך ה' אפו יותר. אולם מי שאין לו גזר דין של סבל כלל הבעל בחירה לא יכול להזיק לו כלל.

וזה עניין העין הרע, עין הרע יש לו כוח לגרום שהאדם ייענש מיד והמקטרגים יצליחו לקבל אישור להעניש את האדם ללא שהיות ולא יאריכו לו אף, אבל אם אין לאדם גזירת עונש אין לעין הרע כל השפעה עליו.

ברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עין הרעבחירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה