הלכות ומנהגים

מה הדין לגבי פירות וירקות שנקנו מגויים?

  • ט' חשון התשפ"א
אא

שאלה

שלום, ישנם הלכות שונות לגבי פירות וירקות, כגון ערלה ושמיטה ועוד, אז מה הדין לגבי קניית פירות וירקות מגויים, למשל מהשטחים? תודה מראש

תשובה

שלום רב,

איסור ערלה נוהג גם בפירות של גויים. אלא שבחוץ לארץ מותר לקנות פירות (אפילו מיהודי) גם אם יש צד שהם של ערלה, כי ספק ערלה בחוץ לארץ מותר (שלחן ערוך יורה דעה סימן רצד סעיף ט).

ואפילו בארץ ישראל - דעת הגר"ע יוסף זצ"ל - שמותר לקנות פירות בשווקים, כיוון שרוב הפירות המגיעים לשם אינם משל ערלה (שו"ת יביע אומר חלק ו' חלק יורה דעה סימן כד).

ולגבי שמיטה - ידוע מה שנחלקו גדולי עולם אם יש קדושת שביעית בפירות וירקות של גויים, דעת רבנו יוסף קארו זצ"ל בשו"ת אבקת רוכל (סימן כד) שאין בהם קדושת שביעית, אולם דעת רבנו משה מטראני זצ"ל בשו"ת המבי"ט חלק א' (סימן כא) שיש בהם קדושת שביעית.

ולמעשה מנהג הספרדים שאין קדושת שביעית בפירות וירקות של גויים (שו"ת יביע אומר חלק י' חלק יורה דעה סימן מב), וכך גם מנהג רוב האשכנזים, אמנם אלה ההולכים לאור פסקיו של מרן החזון איש זצ"ל נוהגים בהם קדושת שביעית (חזון איש שביעית סימן כ סק"ז).

ולגבי תרומות ומעשרות - פירות וירקות שגדלו בקרקע ששייכת לגוי אפילו בארץ ישראל, ונגמרה מלאכתם על ידו (דהיינו שהוא עשה גם את כל מלאכת הקטיפה והאסיפה), פטורים מתרומות ומעשרות (שלחן ערוך יורה דעה סימן שלא סעיף ד), ובחוץ לארץ אפילו פירות וירקות שגדלו אצל יהודי פטורים מתרומות ומעשרות (שם סעיף א).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שמיטהגוייםערלהתרומות ומעשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה