חברה והשקפה

אמונה ואלוקים

  • כ"ב חשון התשפ"א
אא

שאלה

האם אני צודק?
הגדרות "אמונה"=שכנוע, ה"מסתפק" אינו משוכנע לא לחיוב ולא לשלול, יש שמאמין (משוכנע) קצת ויש יותר.
כדי לגרום למישהו להאמין (להשתכנע) במשהו די לגרום לו להבין שזה הגיוני ומסתבר, כיון שראוי לאדם להאמין במשהו הגיוני, וככל שיותר הגיוני כך יותר משכנע.
לגבי קיומו של האל, צריך להראות את 2 הצדדים, ראיות לשלילה וראיות לחיוב, ואח"כ להתחיל לבחון כל ראיה בפנ"ע, אם לבסוף נמצא שיש רק ראיות לצד אחד, אליו ראוי לאדם לנטות כיון שהוא יותר הגיוני, ואם אין ראיות הרי שהדבר בספק, וכל אחד יעשה כרצונו.
הרבה ראיות שלא קיים אל הם
בדרך של ראיות נגד התורה ואם היא טעות אז גם אין אל, וזו טעות, כיון שאע"פ שלדעתם התורה טעות, מ"מ זה לא סותר שיכול להיות שקיים אל! צריך להדגיש שקיום האל הוא הגיוני בשכל ללא קשר למה שכתוב בתורה! וראיה נוספת שאם קיים אל אז היה צריך לראות אותו או שהיה דרך להכיר אותו, וזו אינה ראיה כיון שהדרך להכירו היא קודם להודות שזה הגיוני שהוא קיים ואח"כ לעשות מעשים שדרכם אפשר להכירו כמו המצוות והדבקות בו,
ועוד ראיה, שהאל אינו צריך לברוא עולם כיון שהוא לא חסר כלום, וגם זה לא קשה, כיון שאפשר שקיים אל ואע"פ שאינו חסר כלום מ"מ אפשר שיש לו סיבה הידועה לו לשם מה ברא עולמו (חוץ מן הטעם של טוב שרוצה להיטיב).
והראיות שקיים אל הם
שאם לא קיים אל מה המשמעות של החיים? לשם מה חיים אם בסוף מתים? אם אין מי שיעריך את המעשים למה צריך להתאמץ לחיות?
ועוד, אם לא קיים אל מי סידר את כל הסידור המופלא שקיים בטבע? וא"ת מעצמו הכל נהיה? א"כ למה לא רואים עוד מקרים כאלה שנהיים מעצמם?? (והאבולוצה לא מתרץ את השאלה מי עשה אלא איך נעשה)
ועוד, האם כל הסיפורים המתוארים בכתבי הקודש ושאר ההסטוריה המספרים על התערבות של כח לא אנושי בעולם, האם כל אלו המצאות? וא"כ למה חוזרים להמציא כ"כ הרבה פעמים? מה ההיגיון מאחורי כל ההמצאות הללו? מה יש להם להרוויח? וא"ת שלטון, זה אינו, שאדרבה מי שרצה שלטון היה צריך לעשות כמו המוסלמים או הנוצרים שהרחיקו עדותן ולא הכבידו באיסורים, מה שאין כן כתבי הקודש שקירבו עדותן והרבו איסורים, שרק דבר אמיתי יכול להרשות לעצמו כך.
זה בינתיים מה שהספקתי לאסוף בקצרה, ללא מחקר יסודי כ"כ, אך גבי צורת החקירה, אני חושב שזה חידוש לחקור כך, ולהוכיח דברים לא אם הם נכונים אלא אם הם היגיונים? מסתברים? וא"כ אז רואי לכל אדם שכלי והגיוני להשתכנע בקיומם, כל אחד כפי רמת השתכנעותו. מחכה להערות והארות. תודה.

תשובה

שלום וברכה

דברים יפים ונכונים.

אפרסמם לתועלת הגולשים.

תודה רבה, תבורך,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חייםאמונהאמיתות התורהמציאות הבורא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה