תפילה וברכות
המשך שאלה על קריאת התורה בכותל לנערי בר מצווה
- כ"ה חשון התשפ"א
שאלה
שלום וברכה כבוד הרב
1. השאלה שלי נענתה בחלקה, אך כבודו לא ענה לי על שאלתי האם היות שזה נהפך למנהג קבוע בכותל כחלק מהמדיניות לאפשר למשפחות את האפשרות להוציא ספרי תורה עד שעות אחר הצהריים האם זה נהיה מנהג פסול ולא ראוי, מצד זה שזה כבר לא נהפך לאקראי וזה קבוע?
2. למיטב ידיעתי המקרה הנ״ל אין להם מניין והם צריכים לקבץ מניין ממתפללים מזדמנים בכותל האם זה בסדר?
שוב מדגיש שאני שואל למנהג הספרדים
תודה רבה ובשורות טובות
תשובה
שלום רב,
1. יש צד להחשיב זאת כאקראי בגלל שלא מדובר באותם אנשים, אך הדעת נוטה יותר שזה נחשב קבוע. עכ"פ שאלת למנהג הספרדים, ודעת הגר"ע יוסף זצ"ל שגם באקראי, הבא לשאול מורים לו שלא לקרוא בתורה בברכה בזמן תפילת מנחה (שו"ת יביע אומר חלק ד' חלק אורח חיים סימן יז), אמנם כל זה לכתחילה, ובמידת האפשר, אך אם הם לא יכולים להגיע לכותל בזמן אחר, או שכבר הגיעו לשם, אין למונעם, במקום צורך כזה של קירוב נערי ישראל לתורה ולמצוות.
2. דעת הגר"ע יוסף זצ"ל, שרק אם יש רוב מניין, דהיינו שישה אנשים שעדיין לא שמעו קריאת התורה, יכולים להשלים המניין עם עוד ארבעה שכבר שמעו קריאת התורה, כדי לקרות בתורה בעשרה (שו"ת יביע אומר חלק ח' חלק אורח חיים סימן יד).
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il