שאל את הרב - כללי
האבות הקדושים
- ב' כסלו התשפ"א
שאלה
מה הפירוש שאברהם אבינו נטע את אוהל אשתו קודם ורק אח"כ את שלו: וכי הם לא היו שניהם באותו אוהל? וכשהמלאכים הגיעו ונראו כמו ערבים: שאלו "איה שרה אשתך" בשביל "לחבבה על בעלה": איזה מן חביבות היא זאת שפתאום מגיעים משום מקום שלושה ערבים שואלים עליה איפה היא ועוד מכירים את שמה הפרטי? לא חשוד מדי? (כמובן שלאחר מעשה הוא הבין שהם מלאכים ובאו לבשר לה על לידת יצחק אך בשעת מעשה זה נראה הזוי ששלושה ערבוצ'ים פונים בצורה שכזאת וד"ל)
וכשאליעזר סיפר לבתואל איך שהוא עשה סימן ובדיוק רבקה עשתה לפי הסימן, ואיך שהוא גרם לבת שלהם בת השלוש למזוג מים לעשרה אנשים + עשרה גמלים ונתן לה מתנות: במקום לענות "מה' יצא הדבר" היה צריך לשלוח אותו לכל הרוחות! על פניו כשמנסים לתרגם את זה למעשים ולאנשים בני ימינו זה "לא מריח טוב" במיוחד שבתואל כידוע לא היה צדיק גדול.
תשובה
שלום וברכה
היה בזמנם אוהל מיוחד של הגבר שם היה כל הפעילות כביכול הסלון והאוהל של האשה שהיה בעיקר לבישולים ולשינה.
לשאלה איך ידעו המלאכים ששמה שרה, התירוץ פשוט שאבהרם היה ידוע בכל העולם לפחות כמו נשיאי העולם בזמנינו ואף אחד לא שואל איך אתה יודע שלאשתו של ראש הממשלה קוראים כך או כך.
כמובן שכאשר שואלים את הבעל איפה אשתו אין בזה שום חשש כלל.
מבואר בחז"ל שלבן חשד באליעזר ולכן הוא רצה להרגו ואליעזר אמר שם והגביה עצמו לאויר. רבקה סיפר ללבן את כל הקורות ואז העניין נרגע ולבן אמר לאליעזר שהוא יכול לרדת ולבוא איתו הביתה.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il