הלכות ומנהגים
הלכות טיפול בגניבה
- ב' כסלו התשפ"א
שאלה
פועל ערבי ילד טוב שומר מסורת נאמן למוחמד ולאיסלם מקפיד להתפלל לפתע הפתיע את המעביד שלו במכולת שגילה שהוא גונב וזה פעם ראשונה שגילה שהוא גונב איך על המעביד לנהוג עם עובד שהתגלה לבנתיים כגנב חד פעמי האם עליו לפטרו כמו שאמר אברהם אבינו ללוט על כך שרועיו גזלו משדות אחרים היפרד נא מעליי שמבחינה מוסרית לא טוב להיות בחברת גנבים כמו שכתב דוד המלך בתהלים חבר אני לכל אשר יראוך אני שואל מצד שניי הצדדים הן מן הצד המוסרי והן מן הצד ההלכתי מה הדין כיצד לנהוג עם עובד ישמעאלי שעליו כבר העידה התורה שידו בכל והאם זה ציווי צוו אזהרה מהתורה לא להעסיק ישמעאלים מחמת שהם גנבים ואתה תפסיד מכך ועלול אתה ללמוד ממעשיהם הרעים ולא טוב להיות בחברת גנבים אלא בחברת יראים ? ומה הדין מצד ההלכה כיצד יש לנהוג ולהתנהג עם עובד ערבי שהתברר כרגע כגנב ולא יודעים אם הוא גנב סדרתי שעל פניו הוא ממש ילד טוב היה נראה וזה מפתיע מעשהו זה (מה שמוכיח גם את אמיתות התורה בדרך אגב) האם הוא חשוד על הכל האם מותר ליהודי להעסיק ערבי בכלל וגוי בכלל והאם אין פה בעיה של יהודים בחברתם של גויים כי צריך להיבדל מהם ממש היינו גם לא לעבוד איתם האם מותר ליהודים בכלל לעבוד עם גויים עם ערביים ישמעאליים ?
תשובה
שלום וברכה
לפטרו מיידית.
מותר להעסיק נכרים אבל צריך להיזהר על ממונו.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il