הלכות ומנהגים
בשביל מה ה’ ברא אותנו מלכתכילא?
- ד' כסלו התשפ"א
שאלה
בשביל מה ה ברא אותנו אם בסך הכל אנשים יותר חוטאים מעושים מצוות?
תשובה
שלום וברכה
בך אמרו חכמים במסכת עירובין דף יג עמוד ב
תנו רבנן: שתי שנים ומחצה נחלקו בית שמאי ובית הלל, הללו אומרים: נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, והללו אומרים: נוח לו לאדם שנברא יותר משלא נברא. נמנו וגמרו: נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, עכשיו שנברא - יפשפש במעשיו. ואמרי לה: ימשמש במעשיו.
חשוקי חמד סנהדרין דף לז עמוד א
המפרשים תירצו על פי המשך דברי הגמרא בעירובין הנ"ל, שעכשיו שנברא יפשפש במעשיו, יעו"ש. דהיינו שכל מה שנאמר שנוח לו לאדם שלא נברא, זה היה בלי האפשרות לחזור בתשובה, דאז באמת נוח לו לאדם שלא נברא, כי עושה הרבה חטאים, אבל לאחר שהקב"ה נתן את האפשרות לחזור בתשובה, ובתשובה מאהבה הזדונות נהפכים לזכויות, אם כן באמת נוח לו לאדם שנברא.
כי התשובה בהישג יד ואפשר בקלות לכפר על כל החטאים
בהצלחה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il