הלכות ומנהגים

האם אפשר להעביר שכר מצווה במתנה למישהו אחר?

  • ה' כסלו התשפ"א
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, 

רציתי לברר בבקשה, האם אפשר להעביר שכר מצווה במתנה למישהו אחר? והאם אפשר להעביר מצוות להורים?

תודה רבה!

תשובה

שבוע טוב,

מי שעוזר לאנשים בגופו או בממונו לעסוק בתורה ולקיים מצוות, יש לו חלק בזה, והנה שכרו איתו ופעולתו לפניו, אולם לאחר שלמד תורה וקיים מצוות, אי אפשר להעביר את השכר למישהו אחר -

וכמו שהביא בשו"ת מהר"ם אלשקר (סימן קא) מתשובת רבינו האי גאון, וזה לשונו: שאלה, הנוהג להתענות שני וחמישי, ואחר כך אמר, שכר תעניות אלו יהיה לפלוני, מהו וכו', והשיב, דברים אלו דברי הבל הם, שאיך יעלה על לב לומר ששכרו של העוסק בתורה ובמעשים טובים ינתן לזה, והלא נאמר (יחזקאל יח כ) צדקת הצדיק עליו תהיה, וכשם שאין אדם נתפס בעוון זולתו כך אין אדם זוכה בזכות זולתו, היחשוב אדם שמתן שכר המצוות הוא דבר שישאהו בחיקו שיוכל ליתנו לאחר וכו'. אבל ודאי מי שנתן שכר למלמד כדי ללמד תורה, יש לו שכר גדול על כך וכו', וכן המסעד ועוזר לעושי מצוות כדי שיוכלו לקיימן, יש שכר לו ולהם. וביותר מי שעוזר לעוסקים בתורה שיהיה לבם פנוי לעסוק בה יש לו שכר. וסיים המהר"ם אלשקר: וכל דבריו דברי קבלה הם, ואין להוסיף או לגרוע מהם.

וכן כתב הרמ"א יורה דעה (סימן רמו סעיף א) ויכול אדם להתנות עם חבירו שהוא יעסוק בתורה והוא ימציא לו פרנסה ויחלוק עמו השכר, אבל אם כבר עסק בתורה אינו יכול למכור לו חלקו בשביל ממון שיתנו לו.

גם להורים אי אפשר להעביר מצוות, אלא שכבר אמרו במסכת סנהדרין (דף קד עמוד א) ברא מזכי אבא. זאת אומרת, שכל לימוד תורה וקיום מצוות של הבן או הבת נזקף לזכותם של ההורים, מכיוון שהם הביאו אותם לעולם, ועל ידם התאפשר להם לקיים מצוות אלו.

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מתנהשכר מצווה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה