תפילה וברכות

האם יש עניין להוסיף ברכות כשלא יגיע למניין מאה ברכות?

  • ו' כסלו התשפ"א
אא

שאלה

האם החיוב של לברך מאה ברכות חיוב זה חל על אדם שיודע שהוא בדרך להגיע למאה ברכות אבל אדם שיודע שגם אם יכול לברך עכשיו פה ושם לא יגיע למאה ברכות אז אינו חייב היינו האם החיוב הוא שחייב אדם לברך מאה ברכות בכל יום תקף רק לאדם שהוא באמת בדרך לברך מאה ברכות אבל אדם שאינו בדרך לברך מאה ברכות כי כבר פספס שחרית מנחה וערבית ולא התפלל אז מה לו לברך עוד כמה ברכות קטנות האם החיוב הוא בתנאי שיגיע למאה ברכות אבל אם לא הגיע למאה ברכות אז לא חייב או שגם אם לא הגיע ויודע גם שלא יגיע למאה ברכות עדיין יהיה חייב במאה ברכות?

תודה רבה

תשובה

שלום רב,

שאלה יפה, ודבר חידוש הביא בזה הרב שטיינמן זצ"ל בספרו אילת השחר (דברים י יב) שאומרים שהגרי"ז (הרב יצחק זאב הלוי סולובייצ'יק) זצ"ל היה עולה לתורה בשבת ויום טוב למפטיר כדי להשלים מאה ברכות, אבל ביום הכיפורים שלא יכל להגיע למאה ברכות אפילו בצירוף ברכות אלו היה עולה ללוי, דסבר שהעניין הוא דווקא מאה ברכות אבל אם לא יגיע למאה אין נפקא מינה במה שיוסיף עוד ברכות.

אולם הרב שטיינמן עצמו כתב שם, שמדברי הטור אורח חיים (סימן מו) שכתב על תקנת מאה ברכות, וצריך כל אדם ליזהר בהם, והפוחת אל יפחות והמוסיף יוסיף. ובשלחן ערוך (סעיף ג) כתב, חייב אדם לברך בכל יום מאה ברכות לפחות. והלשון משמע שיש מעלה בכל תוספת ברכה, ואם כן גם מי שלא יגיע למאה ברכות יש לומר שיש ענין להוסיף לברך כמה שיכול. וכן הביא בספר נוטרי ברכה (פרק ה הערה ז) בשם הרב אברהם גניחובסקי זצ"ל שהביא ראיה שיש חיוב לברך, גם אם לא יוכל להשלים מנין מאה ברכות. ע"ש.

בברכה, 

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מאה ברכותברכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה