הלכות ומנהגים

מי שנמצא בשירותים, ושומע שירי קודש מהסלון, מה עליו לעשות?

  • ו' כסלו התשפ"א
אא

שאלה

מה הדין על אדם הנמצא בבית הכסא ושומע שירי קודש דברי תורה מהרדיו שנמצא בסלון בבית מחוץ לבית הכסא האם עליו לאטום את אוזניו? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

כבר כתב רבנו בעל החות יאיר זצ"ל בספרו מקור חיים (סימן פה סעיף ב) שאין איסור שמיעת קול לומד ומתפלל ומברך בבית הכסא כיוון שהוא אונס גמור, וגם מי ששומע בלי רצונו אינו משים לב ואינו מהרהר. ע"ש.

וכן נשאל הגר"ח פלאג'י זצ"ל בספרו שו"ת לב חיים חלק ג' (סימן ו) אודות מי שבית הכסא שלו סמוך לבית הכנסת או לחברת תלמוד תורה שלומדים התינוקות בכל יום תמיד, וכשנכנס לשם לעשות צרכיו הוא שומע דברי תורה אם יש איסור בדבר או לא? -

ובראשית דבריו כתב, שלכאורה נראה לאסור, שהרי הלכה פסוקה היא בשלחן ערוך (סימן פה סעיף ב) שאפילו להרהר בדברי תורה אסור בבית הכסא ובבית המרחץ ומקום הטינופת, וכל שכן שומע שנחשב כקורא. ושוב כתב, שלפי האמת נראה שהוא מותר על פי דברי הגמרא (זבחים דף קב עמוד ב) שאם מהרהר בדברי תורה בבית הכסא לאונסו - אין בזה איסור, וגם כאן אנוס הוא לעשות צרכיו. ע"ש.

וכך היא דעת הגאון מבוטשאטש זצ"ל בספרו מילי דחסידותא (אות קנז) שכתב, ואודות הזכרות הנשמעות לאזני אדם בעל כרחם, וכגון מה שההכרח ברוב מקומות שיהיו הבתי כסאות סמוך לדריסת הרגל מבית הכנסת או בית המדרש, ולפעמים אי אפשר לעצור נקביו בתוך זמן שאי אפשר לאטום אזניו מלשמוע דברי קדושה, נראה שכעין מה דקיימא לן ששם הקדוש שנכתב ולא נתקדש אין בו איסור מחיקה, כן הוא גם כן בזה, כיוון שאין ההרהור עם כוונה ורצון. יעויין שם עוד בדבריו. 

וכן ראה בשו"ת יביע אומר חלק ה' (חלק אורח חיים סימן יא בגליונות ומילואים הערה 2).

ומכל מקום אם אתה יכול תשתדל להסיח דעתך על ידי קריאת ספרי חולין וכיוצא בזה או לסתום את האוזניים. ואם אין באפשרותך אין בזה איסור וכאמור.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שירותיםשירי קודש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה