חברה והשקפה

למה כל כך הרבה אנשים ייענשו בעולם הבא?

  • ו' כסלו התשפ"א
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב
מאוד מציקה לי שאלה מסוימת.
אני מאמין שהקב"ה ברא את הנבראים כדי להיטיב להם בעולם הבא אבל לכאורה במציאות רוב האנשים אינם הולכים בדרך התורה והמצוות ויש רוב חילוני וגם אצל הגויים הרבה לא מקיימים את שבע מצוות בני נח, לפי זה יוצא שרוב האנשים בעולם יענשו בעולם הבא ויתאכזבו לראות שהם לא התנהגו כמו שצריך, וגם אם הם יקבלו חלק בעולם הבא הם יצטערו שלא עשו יותר מוות ושלא השיגו מקום טוב יותר בעולם הבא.
אז איך הקב"ה בורא כל כך הרבה אנשים שרובם נכשלים בעולם הזה?
אני מאוד משתדל להיות ירא שמיים אבל לפעמים כשאני מתבונן בסביבה אני נחלש קצת ביראת שמיים כי זה לא נשמע לי הגיוני שכל כך הרבה לא הולכים בדרך הנכונה ושהם ייענשו כל כך, ואם כן אז איך הקב"ה בורא כל כך הרבה אנשים שרובם נכשלים בעולם הזה?

תודה רבה על העבודת קודש שאתם עושים.

תשובה

 בס"ד   שלום וברכה,  

נכון להיום, רוב האנשים שומרים שבע מצוות בני נח. כלומר, לא רוצחים, לא נואפים, לא גונבים וכו'.

כמו כן, מי שרוצח או נואף או גונב - ודאי יודע שהוא חוטא, כי חומרת העבירות הללו טבועה בנפש האדם מטבע מברייתו.

יתירה מזו, התורה השפיעה על כל האנושות, ויסודות כבוד האדם וחירותו, מעמד האשה וכו', נפוצו בעולם בזכות התורה הקדושה, כך שכל בני האדם בעולם חשים את ההבדל בין טוב לרע, ומושפעים:

https://www.hidabroot.org/article/1144426

 

לעצם שאלתך,

איננו יודעים חשבונות שמים, ולא כיצד ה' שופט אנשים בעולם הבא. אך אמרו לנו חז": (שמות רבה לד, א): "אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו, ואינו מבקש אלא לפי כוחן".

לפי כוחן, הוא לפי רמת הכוח הנפשי, רמת הניסיון וגם רמת הידיעה. כלומר אין דומה דינו של אדם היודע שמעשהו חטא לבין אדם שאינו יודע זאת. התורה היא שמלמדת אותנו את ההבדל בין עבירה שנעשית במזיד לבין עבירה שנעשית בשוגג או באונס.

כמובן, אין ביכולתנו לדעת כיצד ה' שופט את בריותיו, אך נדע בוודאות שהוא שופט אותם בצדק וברחמים, כל בריה ובריה לפי יכולותיה האמיתיות, ולפי מה שבליבה! כי האדם רואה לעין, ואילו הקב"ה רואה ללבב.

 

יש לידע שגם הרשעים שחוטאים במזיד אינם נאבדים, אלא מקבלים את עונשם בגיהנום, ויש להם חלק קטן לעולם הבא, כל עוד לא מרדו בתורה ובמצוות ביד רמה. ביאר הרמב"ם בהלכות תשובה (פרק ג): "הבינוניים - אם היה בכלל מחצה עוונות שלהן שלא הניח תפילין מעולם - דנין אותו כפי חטאיו, ויש לו חלק לעולם הבא; וכן כל הרשעים שעוונותיהם מרובין - דנין אותן כפי חטאותיהם, ויש להן חלק לעולם הבא:  שכל ישראל יש להן חלק לעולם הבא, אף על פי שחטאו".

 

בסופו של דבר, מגיעות רוב הנשמות לגן-עדן, ושם זוכות לאושר ועונג שאין דומה לו לנצח נצחים. לשם כך ראוי לעבור את קשיי העולם הזה, וגם זיכוך זמני.

 

יש לזכור שאם החיים האלה באמת לא היו טובים בעבורנו - אז הבורא לא היה בורא אותנו. כי הוא יודע את העתיד וכל מה שקורה בעולם, וברא אותנו בזכות הפוטנציאל האדיר להטיב לנו בגן עדן. הוא יתברך יודע שלבסוף נודה לו. כך אמרו חז"ל, שבאחרית הימים אפילו על הרעה יודו הנשמות ויברכו "הטוב והמטיב", כי יבינו את ההטבה שבכל דבר שקרה לנו בעולם הזה. ממש כמו אדם חולה שמתרפא אצל רופא מנתח, והוא מודה לרופא בכל לבו על הטיפול המסור בו. כך נבין שכל מה שקורה לנו בעולם הזה נועד לתיקון שלנו מכל הפגמים הרוחניים שדבקו בנו, למען ההטבה הגדולה ביותר, שהיא ההטבה הרוחנית - קירבתו של בורא עולם. אף אדם לא יכול לומר שאינו רוצה במתנה הזו, כשם שתינוק לא יכול לומר שאינו רוצה להיות עשיר ומצליח כשיהיה גדול. אי אפשר לדבר מתוך בורות על התכלית הגבוהה של הנשמות, ובעולם הזה כולנו בורים, וצריכים לבטוח בה'. הידיעה השכלית מוגבלת בגופי חומר אשר עומדים בפני נסיונות בהמיים, אך לשם כך ירדנו לעולם החומרי, כדי לעמוד במבחן זה ולבטוח בטוב האלוקי.   צריך לשים לב שכל מה שאנו מגדירים בתור טוב, או בתור רע, בתור צודק, או בתור בלתי צודק - הוא רק האופן שבו ה' יצר את שכלנו. אלוקים הוא המציאות האמתית, ויצר את הכול - ההגיון והלב. איננו יודעים דבר שאלוקים לא קבע שנדע, איננו אוהבים או מרחמים בלי ה' אשר קבע בנו רגשות אלה, החליט כמה נאהב וכמה נרחם, מה נרצה וכמה נרצה. החכם מבין שה' יתברך נתן לו את חוכמתו, את השכל והרחמים, ולכן יבטח ביוצרו בלב שלם - גם בדברים שאינו מבין עדיין.

 

מומלץ לקרוא:

  

"שוב נפלתי":

https://www.hidabroot.org/article/231233

המשל של החפץ חיים על המרגליות יכול לשנות את כל תפיסתך על התורה והמצוות.

 

לדעת להודות:https://www.hidabroot.org/article/1133024

  אם אבא אוהב - אז למה כואב?https://www.hidabroot.org/he/article/125233   10 הוכחות לכך שה' אוהב אותך, על אף הייסוריםhttps://www.hidabroot.org/he/article/798   תשובה לשאלת איוב:https://www.hidabroot.org/he/article/88622  

אשמח לעזור בכל שאלה.

  בברכה, דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חטאמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה