הלכות ומנהגים

האם יש מעלה להתחתן עם אחיינית?

  • ז' כסלו התשפ"א
אא

שאלה

ראיתי הלכה שיש מעלה שדוד ישא את האחיינית שלו לאשה (כמובן בתנאי שהיא רוצה) מה העניין והמעלה של זה? ומדוע הלכה זו לא מצויה בימינו אנו? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

אכן כתוב במסכת יבמות (דף סב סוף עמוד ב, וסג עמוד א) והנושא את בת אחותו, עליו הכתוב אומר (ישעיהו נח ט) "אז תקרא וה' יענה", והסביר רש"י, שלעיל מיניה (פסוק ז) כתיב "ומבשרך לא תתעלם", וזה הולך גם על נושא את בת אחותו, ועל ידי זה זוכה להמשך "אז תקרא וה' יענה".

ובטעם הדבר כתב רש"י: גיעגועי אדם רבין על אחותו יותר מן אחיו, ומתוך כך נמצא מחבב את אשתו. ע"כ. ולפי זה אין עניין בבת אחיו.

והתוספות שם הביאו בזה מחלוקת, שדעת רשב"ם שהוא הדין בת אחיו, אבל אחותו נקט לפי שמשדלתו בדברים, ושכיח שנושא בתה. ולעומתו רבינו תם אומר, דדווקא נקט בת אחותו, לפי שהיא בת מזלו, כדאמרינן (בבא בתרא דף קי עמוד א) רוב בנים דומין לאחי האם.

ודעת הרמב"ם (הלכות איסורי ביאה פרק ב הלכה יד) שמצות חכמים שישא אדם את בת אחותו, והוא הדין לבת אחיו, שנאמר "ומבשרך לא תתעלם".

והרמ"א אבן העזר (סימן ב סעיף ו) כתב, ומצווה לאדם שישא בת אחותו. ויש אומרים, אף בת אחיו.

אולם למעשה בדרך כלל לא נהגו בכל האמור, זאת לאור מה שכתב בצוואת רבי יהודה החסיד (אות כב) שלא ישא אדם בת אחיו או בת אחותו. וכן בספר חסידים (סימן תעז) מונה אדם שהשיא בתו לאחי אשתו בין הזיווגים שלא יצליחו. 

וגם רבים מאלו שלא מקפידים על צוואת רבי יהודה החסיד נמנעים מחשש רפואי שהוולדות יהיו בעלי מומים (ראה הליכות עולם חלק ז' עמוד רכב).

בברכה,

הלל מאירס

 

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:דודחתונהאחיינית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה