חברה והשקפה

שאלות בהשקפה

  • י"ז כסלו התשפ"א
אא

שאלה

שלום לכוד הרב,

אני חרדית מבית ויש לי כמה שאלות בנושאי השקפה. לא חלילה בכדי לקנטר אלא שאלות שבאו בעקבות מחשבה על הדברים.

1. ידוע שבאנו לעולם הזה בכדי לקיים מצוות ומעשי"ט בכדי שלא נגיע לעוה"ב בתחושה של "נהמא דכיסופא". ובכן. את אותה התחושה של בושה יצר הקב"ה. אז הוא יכל לברוא את העולם ללא אותה תחושת בושה ואז היינו נהנים מהעוה"ב בלי לבוא לעולם מלא נסיונות קודם שבו אנו גם לצערנו לפעמים חוטאים ומקלקלים. אם כך למה הקב"ה יצר את אותה מציאות של בושה לקבל מתנת חסד ולא שלח אותנו ישר להינות מזיו שכינתו בעוה"ב?
2. הרי הגבר מצווה במצוות "פרו ורבו", ואילו מי שנושאת את עיקר התפקיד זו האשה. ידוע ש"גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה" אם כך, מדוע האשה שסובלת את ההריונות והלידות לא מצווית גם היא בפרו ורבו ואז כביכול הייתה מקבלת שכר של מי שציוו עליו- שכר גדול יותר?
3. ידוע שיש בחירה בקיום המצוות. המצווה של פרו ורבו שידוע שלפי דיעות מסויימות רק אם נולדו לאדם בן ובת הוא קיים את המצווה, לכאורה אין בה בחירה, כי יש מציאות שלאדם חלילה אין ילדים או שיש לו רק בנים או רק בנות, והוא מקבל רק שכר של השתדלות במווצה ולא שכר של מי שמקיים אותה... אז איפה הבחירה בזה?

בתודה מראש על התשובה.

תשובה

שלום וברכה

1. https://www.hidabroot.org/question/131906

2. מבואר בספרים שמאחר ויש סכנה לאשה בהריונות או בלידה הקב"ה לא ציווה עליה להסתכן. אולם מאחר והיא הדרך היחידה שניתן לזכות לקיים מצוות פרו ורבו הרי שכאשר האישה מסייעת לבעל בכך היא מקבלת שכר כמצווה ועושה מאחר והבעל המצווה יכול לעשות זאת רק דרכה.

3. ההגדרה הנכונה במצוות פרו ורבו לפי המבואר בפוסקים היא להשתדל להביא ילדים עד שזוכים לבן ובת. כאשר עולים לבית דין של מעלה השאלה ששואלים היא עסקת פריה ורביה, ברגע שהאדם משתדל בפריה ורביה הוא מקיים את המצווה והוא לא נפטר מהשתדלות בקיום המצוה אלא בלידת בן ובת.  את המצווה מקיימים בכל פעם שמנסים להביא בנים ובנות. התוצאה היא כמובן לא בידי האדם אלא בידי בורא עולם ואין קיום המצוה תלויה בו.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פרו ורבובחירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה