תפילה וברכות

מה נאמר על חשיבות מצוות קריאת שמע?

  • כ"ז כסלו התשפ"א
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,

1. האם חובה לגברים לקרוא קריאת שמע בבוקר עד השעה שכתוב בלוחות זמנים?

2. ואם עבר הזמן עדיין לקרוא קריאת שמע?

3. ומה עם הזמן של קריאת שמע בלילה?

4. ומה נאמר על החשיבות של המצווה הזאת?

תודה רבה!!

תשובה

שלום רב,

1. חובה להקפיד (שלחן ערוך סימן נח סעיף א).

2. אפילו אם עבר זמן קריאת שמע, עדיין אפשר לקרותה כל היום. והגם שלא יקיים בזה מצוות עשה של קריאת שמע, ולא יהיה לו שכר כקורא בזמנה, מכל מקום יש בה מעלה של קבלת עול מלכות שמים. ופרשת ויאמר מחויב לקרוא גם אחרי שעבר זמן קריאת שמע, כי זמנה כל היום עד הערב (שם סעיף ו ומשנה ברורה ס"ק כז).

3. צריך לקרוא קריאת שמע של ערבית עד חצות הלילה. ואם עבר ולא קרא יכול עדיין לקרוא עד עמוד השחר. ואם היה אנוס יכול לקרוא גם אחרי עמוד השחר עד הנץ החמה (שלחן ערוך סימן רלה סעיפים ג-ד).

4. יש מאמרי חז"ל רבים, ואזכיר כמה מהם, אמרו חז"ל במסכת ברכות (דף כו עמוד א) על הפסוק (קהלת א טו) "מעוות לא יוכח לתקון", זה שביטל קריאת שמע של ערבית וקריאת שמע של שחרית. ואמרו במדרש קהלת רבה (פרשה ד פסקה יז) חביבה קריאת שמע בעונתה מאלף עולות שהכסיל זובח. ואמרו במדרש תנחומא (קדושים סימן ו) לא תהא קריאת שמע קלה בעיניך, מפני שיש בה מאתים ארבעים ושמונה תיבות כמניין איברים שבאדם, אמר הקדוש ברוך הוא, אם שמרת את שלי לקרות קריאת שמע כתקנה אני אשמור את שלך.

עוד אמרו במסכת ברכות (דף טו עמוד א) כל הנפנה ונוטל ידיו ומניח תפילין וקורא קריאת שמע ומתפלל מעלה עליו הכתוב כאלו בנה מזבח והקריב עליו קרבן. ושם (דף טו עמוד ב) כל הקורא קריאת שמע ומדקדק באותיותיה מצננין לו גיהנום. ואמרו בירושלמי שקלים (פרק ג סוף הלכה ג) כל מי שקבוע בארץ ישראל ומדבר בלשון הקודש ואוכל פירותיו בטהרה וקורא קריאת שמע בבוקר ובערב יהא מבושר שבן עולם הבא הוא.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קריאת שמעפרשת ויאמר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה