הלכות ומנהגים
האם מותר להשאיר חלבונים כל הלילה?
- ג' טבת התשפ"א
שאלה
שלום וברכה, רציתי לשאול בבקשה אם מותר להשאיר חלבונים כל הלילה? תודה רבה על עבודת הקודש, וברוכים תהיו
תשובה
שלום רב,
לא, משום שביצה קלופה שעבר עליה הלילה שורה עליה רוח רעה, ואסורה באכילה. וגם אם מכסים את החלבונים או מניחים אותם בתוך המקרר זה לא מועיל. כדי שהם לא יאסרו - העצה היא לערב אותם בתוך מאכלים אחרים לפני עלות השחר.
מקורות: כן הוא במסכת נדה (דף יז עמוד א) בשם רבי שמעון בר יוחי שמי שאוכל שום קלוף ובצל קלוף וביצה קלופה שעבר עליהן הלילה מתחייב בנפשו ודמו בראשו. ואפילו אם הם צרורים וחתומים רוח רעה שורה עליהן. והובא להלכה בשלחן ערוך הרב (הלכות שמירת הגוף ונפש סעיף ז). וכ"כ בספר שמירת הגוף הנפש חלק א' (סימן ג סק"ה) ובשו"ת ברכת יהודה חלק ב' (חלק יורה דעה סימן ז אות ח) לגבי מקרר.
והעצה לערב אותם בתוך מאכלים אחרים, מקורה בסמ"ק (סימן קעא). וכ"כ בבן איש חי (שנה שניה פרשת פנחס אות יד) ובכף החיים חלק יורה דעה (סימן קטז אות צב) ובשו"ת יביע אומר חלק ב' (חלק יורה דעה סימן ז אות ט) ובשו"ת אבן ישראל חלק ט' (סימן קכו אות ג). וכן הובא בשם החזון איש זצ"ל בספר שמירת הגוף והנפש חלק א' (בשולי עמוד כה).
ומה שמבואר בדברינו שנקודת עלות השחר היא האוסרת, אמנם בשו"ת דברי יציב חלק ב' (סימן טז) סובר שדווקא שום בצל וביצה קלופים שהיו במצב זה במשך כל הלילה נאסרים באכילה. וכך נראה שסובר בשו"ת שרגא המאיר חלק ח' (סימן צ אות ז).
אולם דעת הגר"ע יוסף זצ"ל שהשעה הקובעת ללינת הלילה, היא שעת עלות השחר, ולכן מפעלים הפתוחים עשרים וארבע שעות, ונקלפו שם בצלים קודם עלות השחר, יש לטגנם קודם שתעבור עליהם שעת עלות השחר (שלחן יוסף עמוד צד).
וכ"כ בשו"ת שבט הקהתי חלק ב' (סימן רמז) שיש ליזהר שלא לקלוף בסוף הלילה ביצים ושום, באופן דברגע עלות השחר יהא השום והביצה קלופה. ושכן שמע מעד מהימן שהרב הצדיק רבי יעקב לאנדוי ז"ל אב"ד דבני ברק הקפיד דבבתי חרושת שהיו תחת השגחתו דלא ישאירו בשעת עלות השחר ביצה קלופה ואל יפתחו אז הביצים.
שבת שלום,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il