חברה והשקפה
מאין לנו שה’ "דתי"?
- ה' טבת התשפ"א
שאלה
היי, רציתי לשאול כמה שאלות לגבי איך אנחנו יודעים שיש צורך במצוות. שמעתי את השאלות הללו ואני לא יודע אם הן נכונות אבל הן מעסיקות אותי מאוד ואני יודע שיש תשובות אז אשמח אם תוכלו לעזור לי ומצטער על הכמות של השאלות.
**דת בתקופת התנ"ך**
1. האם היו רבנים בתקפות התנ"ך? אם לא, מדוע?
2. מדוע הנביא ישעיהו לא הלך לבית כנסת?
3. אם לנוח לא היה כיור בתיבה, איך הוא נטל ידיים? היה צורך בזה בכלל?
4. מדוע דוד המלך לא נשיק מזוזות בארמון שלו?
5. מדוע אברהם אבינו כן בישל בשר וחלב ביחד?
6. מדוע רחל אמינו לא הדליקה נרות?
7. מדוע המושגים הבאים: דת, רבנים והתורה שבעל פה לא מופיעים בתנ"ך?
**מעמד הר סיני**
התרשמתי מהמאמר שלכם על כך שמעמד הר סיני הוא עובדה היסטורית אך כמה שאלות:
1. לפי מה שקראתי כאן באחד המאמרים, אחד היתרונות שלנו לעומת האיסלאם והנצרות הוא מעמד הר סיני - העדים. לפי זה, הדת היהודית נכונה בעקבות כך שיש עדים רבים, לעומת האיסלאם והנצרות שטוענות להתגלות יחיד. אם כך, בבראשית ט"ו מסופר לנו על ברית שכרת ה' עם משה בחלום, בלי אף עדים. אם כך, מדוע לנו להאמין למשה? הרי אם הולכים עם היגיון הר סיני, אין להאמין לברית הרי זה חלום (וחלום, צריך להתייחס אליו כחלום) ואין למעמד עדים, אפילו לא אחד. ומה לגבי הרית עם דוד ונח? גם כאן לא היו עדים...
2. (שמות כ יז): "וַיַּעֲמֹד הָעָם מֵרָחֹק, וּמֹשֶׁה נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל אֲשֶׁר שָׁם הָאֱלֹהִים"
כאן מתואר לנו שמשה עלה לבד, כלומר "ניגש" לה' לבד, ולא עם 3,000,000 אנשים...
שמות לב א
"וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ."
וכאן מסופר לנו שבזמן שמשה היה בהר ושם ה' התגלה אליו, העם עבד אלילים. אז איך ידועים שהייתה התגלות המונית?
3. דברים פרק י"ח: טו נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי, יָקִים לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ: אֵלָיו, תִּשְׁמָעוּן. טז כְּכֹל אֲשֶׁר-שָׁאַלְתָּ מֵעִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּחֹרֵב, בְּיוֹם הַקָּהָל, לֵאמֹר: לֹא אֹסֵף, לִשְׁמֹעַ אֶת-קוֹל יְהוָה אֱלֹהָי, וְאֶת-הָאֵשׁ הַגְּדֹלָה הַזֹּאת לֹא-אֶרְאֶה עוֹד, וְלֹא אָמוּת. יז וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֵלָי: הֵיטִיבוּ, אֲשֶׁר דִּבֵּרוּ. יח נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם, כָּמוֹךָ; וְנָתַתִּי דְבָרַי, בְּפִיו, וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם, אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ.
מהפסוקים האלו ניתן להבין שמשה הבטיח שבפעם הבאה לא תהיה התגלות שממית אלא הובטח כן נביא... שהוא משיח (?) אז איך פתאום יש?
4. מתואר על בת קול שיצאה מהשמים אבל בתלמוד כתוב בבא מציעא נט:
" יצאתה בת קול ואמרה מה לכם אצל ר"א שהלכה כמותו בכ"מ עמד רבי יהושע על רגליו ואמר (דברים ל, יב) אלא בשמים היא"
תודה רבה מראש ומצטער על הכמות הגדולה של השאלות.
תשובה
שלום וברכה,
1. כן. משה רבנו הקים את מוסד הרבנות הראשון בהיסטוריה בדור המדבר, אשר מנה 71 זקנים. ניתן לקרוא על כך בהרחבה בפרשת ויתרו ופרשת בהעלותך.
התורה כותבת בפירוש שה' שם את רוח קודשו על חכמי ישראל: "וירדתי ודיברתי עימך שם, ואצלתי מן הרוח אשר עליך ושמתי עליהם" (במדבר יא, יז). המצווה לשמוע לפסיקת החכמים נמצאת בתורה:
"עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה - לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל" (דברים יז, יא)
והנהגה זו נאמרה בכל דור ודור:
"ובאת אל הכהנים הלוים ואל השֹׁפט אשר יהיה בימים ההם, ודרשת והגידו לך את דבר המשפט" (דברים יז, ח-ט).
"אל השופט אשר יהיה בימים ההם - אינך חייב ללכת אלא אחר בית דין שבדורך" (משנה עדויות א, ה)
עוד נאמר בפירוש בתורה לשמוע להוראתם של זקני הדור: "שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ" (דברים לב, ז).
התורה מצווה: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-מִשְׁמַרְתִּי" (ויקרא, פרק יח, ל), ולמדו מכאן חכמים: "עשו משמרת למשמרתי" (יבמות כא, א).
כידוע, מרדכי ועזרא הסופר תיקנו תקנות עוד בימי התנ"ך, בימי בית המקדש.
עוד על סמכות חכמים מן התורה:
https://www.hidabroot.org/article/2587
2. מאז חורבן בית המקדש השני, תיקנו אנשי כנסת הגדולה את נוסח התפילות, אשר נועדו להחליף את זכויות הקורבנות. לפני החורבן, היה כל אדם מתפלל בנוסח משלו, וכמובן עולה לרגל שלוש פעמים בשנה ומקריב קרבנות.
3. ודאי היו מים בתיבה. לא צריך כיור לכך, מספיק למלא ספל במים.
4. ודאי קיימו מצוות מזוזה בזמן דוד המלך, שהרי זו מצווה מן התורה: "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך".
5. אברהם אבינו לא בישל בשר וחלב ביחד, אלא הגיש אותם בנפרד לאורחים הגויים, שאינם מצווים מלכתחילה על הפרדה של בשר מחלב. עם זאת, לא נאמר שאכלו אותם ביחד, ויש לשער שהמתינו בין אכילת הבשר לאכילת החמאה (סעודה בעת העתיקה היתה יכולה להימשך שעות רבות).
6. ודאי הדליקה. אמרו חז"ל שהאבות קיימו את התורה כולה.
7. מושגים אלה מופיעים גם מופיעים, אך בלשון אחרת (יהודים נקראים במקרא בשם "עברים", לדוגמה. הרבנים מכונים במקרא בשם "זקנים" ועוד). סדרת הכתבות הבאה מבארת מהי בעצם תורה שבעל פה, וכיצד הוא מורכבת. מומלץ לקרוא לפי סדר:
1. מה בעצם קיבלנו בהר-סיני? חלק א' - האם קורח קרא בתורה על כך שייבלע באדמה?
https://www.hidabroot.org/article/235818
2. מה בעצם קיבלנו בהר-סיני? חלק ב’ - מהי תורה שבעל פה, ומדוע נמסרה דווקא בעל פה?
https://www.hidabroot.org/article/236046
3. מהי בעצם תורה שבעל פה? חלק א' - קיבלנו תורה בהר-סיני, אז מנין הגיעו מחלוקות בהלכה?
https://www.hidabroot.org/article/236215
4. מהי בעצם תורה שבעל פה? חלק ב’
https://www.hidabroot.org/article/236789
מעמד הר-סיני.
באמצעות הנסים האדירים של עשרת המכות ומעמד הר-סיני, הוכיח לנו ה' שמשה הוא אכן שליחו ונביאו מוסר דברו. כך כתוב בתורה: "בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם" (שמות יט, ט).
מאחר שהתורה היא דבר האלוקים, אנו מאמינים גם לסיפורי היחידים שבו - כי הם עדות ישירה של בורא עולם, שהכתיב את המאורעות לשמה רבנו.
כל העם כולו שמע את קול ה' מדבר. הנה הפסוקים לפי הסדר:
https://www.hidabroot.org/article/173819
בחטא העגל, לא היתה עבודת אלילים.
הערב רב (שהיו רק 3000 איש, כפי שמספרת התורה) רצו לעבוד את ה' באמצעות שימוש בעגל, שייצג את ה'. לכן הם אמרו: "אלה אלוהיך ישראל". הנה הפסוקים:
https://www.hidabroot.org/article/222413
הפסוק "נביא מקרבך מאחיך כמוני יקים לך ה'", מדבר על הנביאים שקמו בכל דור ודור: שמואל הנביא, ישעיהו הנביא, חזקיהו הנביא וכו'.
נבואות על ביאת משיח, אחרית הימים והגאולה, הובטחו במקומות אחרים בתורה ובספרי הנביאים:
https://www.hidabroot.org/video/213409
לגבי בת קול,
היה זה נסיון, שחז"ל עמדו בו בהצלחה, ולכן בסוף המעשה מסופר שירדה בת-קול נוספת ואמרה "נצחוני בניי" - כלומר, עמדתם בנסיון.
מעת שניתנה תורה בהר-סיני, אסור לפרש אותה על פי נבואות, אלא אך ורק על פי הכללים שקיבלנו במסורת שבעל פה (י"ג מידות שהתורה נדרשת בהם). אין נביא רשאי לחדש.
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il