חברה והשקפה

המושג תשובה

  • ט"ו טבת התשפ"א
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב
קשה לי להבין את מושג התשובה. אינני מבין, אם אדם שעבר עבירה יכול לחזור עליה בתשובה אז כל הפואנטה של עמידה בניסיונות נפלה, וכל העניין הזה של לא ליפול בחטא גם מקבל פחות משמעות כיון שאדם שחוזר בתשובה על עבירה שעבר משתווה לאדם שהתגבר ולא חטא.
(אני לא מדבר על חילוני שגדל ולא ידע את האמת שאז ברור לי שיש לאפשר לו לחזור בתשובה).
המושג של יראת חטא מאוד נחלש אצלי בגלל כל העניין הזה של התשובה. זה גם לא נשמע לי הוגן שאדם שחטא בזדון אף על פי שחזר בתשובה גמורה יוכל להשתוות לדרגת אדם שלא חטא.

תודה רבה לכם.

תשובה

שלום וברכה

כאשר לומדים מה היא התשובה ואיך חוזרים בתשובה מבינים שעבודת התשובה היא לא עבודה פשוטה וקלה. אין זה אמירה של סליחה וזהו. מדובר בעבודה קשה ורצינית של חרטה עמוקה ואמיתית חרטה שכפי דברי הרמב"ם צריך שיעיד עליו בורא עולם שהוא לא ישוב לחטא זה לעולם. אם החרטה אינה רצינית התשובה אינה מתקבלת ואינה מכפרת ועל כן אמרו חכמים שהאומר אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה כי כאשר האדם מלכתחילה חטא על דעת שישוב בתשובה הוא לא יכול להגיע לחרטה אמיתית על החטא. 

התשובה ניתנה לנו כדי שנוכל לתקן את מה שנפגום מאחר ואנו בני אדם המסוגלים לטעות ולהתבלבל כי האדם מסוגל מטבעו לטעות ואינו חסין מכשלונות ולכן נתן לנו הבורא את הדרך לתקן אבל הסומך על זה לכתחילה לא יצליח להגיע לתשובה אמיתית בקלות. זה קשה מאוד!

ה' יעזור שנזכה ללכת תמיד בדרך טובים.

בברכה,

בנימין שמואלי.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תשובהאחטא ואשוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה