הלכות ומנהגים

האם מותר להניח תפילין כל היום?

  • י"ט טבת התשפ"א
אא

שאלה

האם יש איסור/בעיה להניח תפילין כל היום? אני בדקתי, ויש הרבה מקומות שכתוב שחייבים, וכמה טענות שאסור אבל הן מופרכות, אז הגעתי למסקנה שחייבים. ואם לא, אז אין בעיה, אבל הרבה אנשים אמרו לי לשאול רב קודם, אז אני שואל. תודה רבה.

תשובה

שבוע טוב,

בראשית מאמר אסב את תשומת ליבך על הלשון "טענות מופרכות" כלפי עמודי עולם אשר באורם נראה אור, שהוא פסול לחלוטין, ואם לא זכית להבין דבריהם עליך לתלות החיסרון בך. ואם יש לך קושיא על דבריהם, מותר לך להקשות, אך עליך להכיר מקומך, ולדבר בכבוד, הכנעה, ענווה ודרך ארץ, כמו "לא זכיתי להבין דבריהם הקדושים" ועל זה הדרך, ולא בלשון מדברת גדולות.

ולגופו של עניין - זה לשון השלחן ערוך (אורח חיים סימן לז סעיף ב) מצותן להיות עליו כל היום, אבל מפני שצריכים גוף נקי שלא יפיח בהם ושלא יסיח דעתו מהם ואין כל אדם יכול ליזהר בהם נהגו שלא להניחם כל היום, ומכל מקום צריך כל אדם ליזהר בהם להיותם עליו בשעת קריאת שמע ותפילה.

ולפי זה אם אתה באמת יכול לשמור על גוף נקי ומהיסח דעת של שחוק וקלות ראש (ראה ביאור הלכה שם ד"ה מצותן), וממחשבות אסורות (ראה שלחן ערוך סימן לח סעיף ב) בעיקרון מותר לך להניחן כל היום. אך להניחן בפני רבים לא תוכל, כי בזמנינו שזה לא נהוג, הדבר נחשב יוהרה, אלא אם כן תניח של יד לבד באופן שלא יבחינו בכך (ראה ביאור הלכה שם).

אמנם למעשה חשוב שתתייעץ עם רב שמכיר אותך היטב אם זה צעד נכון להניח תפילין כל היום אפילו בצנעה, כי אין טעם ותועלת לנהוג כן אם אתה לא נמצא בדרגה הזו, וכמו שביארו דברי הגמרא במסכת חולין (דף קה עמוד א) אמר מר עוקבא אני לגבי ההלכה הזו של המתנה בין בשר לחלב כחומץ בן יין לגבי אבא, כי אבא כשהיה אוכל בשר עכשיו לא היה אוכל גבינה עד למחר בשעה זו. ואילו אני רק בסעודה זו איני אוכל גבינה, ובסעודה הבאה אני אוכל גבינה. ולכאורה מדוע לא נהג כאביו לשמור עשרים וארבע שעות בין בשר לחלב? אלא מכאן שאין טעם לאדם לנהוג בחומרות ומידות חסידות אם הוא לא נמצא בדרגה הזו, וזה דומה לאדם שילביש על עצמו בגד שגדול עליו בכמה מידות. ולכן גם כבודו - נכון שתיטול עצה מרב שמכיר אותך להנחותך הדרך אשר ישכון אור.

עלה והצלח מאוד,

בברכה רבה,

הלל מאירס

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הנחת תפיליןיוהרה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה