תפילה וברכות

האם צריך לברך ברכת האילנות בחודש ניסן דווקא?

  • כ"ב טבת התשפ"א
אא

שאלה

שלום,
אני רואה היום בחודש טבת עצים מלבלבים האם מותר לי לברך עליהם ברכת האילנות.
ראיתי חזון עובדיה פסח שמדבר על לכתחילה שצריך לברך בניסן דווקא אבל מוסיף והולך ואומר שחכמים דברו בהווה ואם כך אז אפילו במקומות שיש לבלוב בתשרי צריכים לברך.
הפניה נובעת מהעובדה שאם אמתין עד ניסן אצטרך לחפש עצים מלבלבים אחרים.
האמת זה מאוד משונה שיש בתקופה כזו לבלוב.
אשמח לקבל תשובה מפורטת עם מקורות.
אודה לתשובתך

תשובה

שלום רב,

הדברים ארוכים, ואשתדל לעשות סדר בעניין בקיצור נמרץ:

מצד הדין - הנה בדברי רבותינו הראשונים מפורש שברכה זו אינה בניסן דווקא (ראה ספר האשכול עמוד 68, חידושי הריטב"א ראש השנה דף יא עמוד א, ספר הרוקח סימן שמב, רבינו ירוחם תולדות אדם וחוה נתיב י"ג חלק ב' דף קג, מרדכי ברכות סימן קמח, וצדה לדרך דף לז עמוד א).

וכן פסק המשנה ברורה (סימן רכו סק"א) בשם האחרונים, שהוא הדין בחודש אחר כל שרואה הלבלוב פעם ראשון מברך.

מצד הקבלה - יש אומרים שצריך לברך בניסן דווקא (ברכי יוסף סימן רכו סק"ב, פתח הדביר שם, ומועד לכל חי סימן א אות ט). 

ויש אומרים שגם לפי הקבלה ניסן לאו דווקא (רבי שמואל קונפורטי זצ"ל בשו"ת עולת שמואל דף לז עמוד א. וכן רבי משה טייטלבוים זצ"ל בשו"ת השיב משה סימן ח כתב שניסן לאו דווקא. וכתב בשו"ת יד יצחק חלק א' סימן קצח כי הגאון הקדוש הנ"ל רב גובריה בנגלה ונסתר כמפורסם, ואם כן יוצא שסובר שגם לפי תורת הנסתר אין כל מניעה. וכ"כ בשו"ת בצל החכמה חלק ו' סימן לו אות ז ובשו"ת ציץ אליעזר חלק י"ב סימן כ אות ג להוכיח מההשיב משה שהיה מגדולי בעלי חכמת הנסתר בדורו, שגם לפי הנסתר ניסן לאו דווקא. ובשו"ת בצל החכמה שם כתב להוכיח כן גם ממה שכתב רבי יצחק אייזיק מקומרנא זצ"ל בספרו שלחן הטהור סימן רכו שאפשר גם לברך באדר. על אף שהיה מגדולי המקובלים בדורו. ע"ש).

להלכה - יש לנקוט כדברי רבותינו הראשונים, אלא שמכיוון שיש דעות שעל פי הקבלה ניסן דווקא, כתב בשו"ת יחוה דעת חלק א' (סימן א) ובספר חזון עובדיה פסח (עמוד כה) שלכתחילה אין לברך בחודש אדר, אלא ימתין לחודש ניסן, כדי לצאת ידי חובת כל הדעות. אבל אם לא נזדמן לו לברך ברכת האילנות עד שיצא ניסן, רשאי לברך ברכת האילנות בחודש אייר, ולא יאבד ברכה יקרה זו מידו, ובלבד שיהיו עדיין האילנות בפריחתם, ולא גדלו פירותיהם.

אלא שכל זה בארצות שעונת הלבלוב בניסן, אז שייך להחמיר להמתין עד ניסן לצאת ידי דעת חלק מהמקובלים, אולם בארצות שעונת הלבלוב היא בחודש אחר, פשוט שאין להמתין, כי יכול לאבד הברכה לגמרי. ולכן כתב בחזון עובדיה שם, שבמקומות שפריחת האילנות בתשרי או בחשון, רשאים לברך ברכה זו בשעת פריחתם, שלא דיברו חכמים אלא בהווה. והוא הדין שרשאים לברך בחודש אדר כשפריחת האילנות באותו מקום בחודש אדר.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברכת האילנותחודש ניסן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה