הלכות ומנהגים

מה המקור לחנוכת הבית?

  • כ"ג טבת התשפ"א
אא

שאלה

שלום וברכה, בבקשה אם תוכלו לכתוב לי מה המקור לחינוך בית? מודה לכם מראש

תשובה

שלום רב,

יש לזה סמך ממה שנאמר בתורה (דברים כ ה) "ודברו השטרים אל העם לאמר מי האיש אשר בנה בית חדש ולא חנכו ילך וישב לביתו פן ימות במלחמה ואיש אחר יחנכנו". ופירש רש"י: ולא חנכו, ולא דר בו. חינוך, לשון התחלה. והרד"ק בספר השרשים (ערך חנך) כתב, שהתחלת האכילה בבית חדש יקרא חינוך, ומנהג הוא שעושין סעודה ושמחה באכילה הראשונה שיאכלו בבית חדש, ולפיכך אמר ולא חנכו ילך וישוב לביתו.

אמנם נאמר בירושלמי (מסכת סוטה פרק ח הלכה ד) על הפסוק הנ"ל, יכול הבונה בית חדש בחוצה לארץ יהא חוזר (מעורכי המלחמה), תלמוד לומר "ולא חנכו", את שמצווה לחנכו, יצא זה שאינו מצווה לחנכו. וכתב הקרבן העדה,  לפי שהדירה בארץ ישראל מצווה.

ומכוח זה מצינו יש אומרים שכל עניין חנוכת הבית הוא דווקא בארץ ישראל, וכמו שכתב גאון קדמון רבי יששכר דב איילנבורג זצ"ל (לפני כ-400 שנה, תלמיד בעל הלבוש והסמ"ע) בספר באר שבע (בתשובות בסוף הספר סימן ע) שבארץ ישראל מכיוון שיש מצוות ישוב ארץ ישראל, על כן היות שזכה למצווה זו על ידי רכישת בית בארץ ישראל, מצווה לשמוח כמו בכל מצווה שכשמשלימין אותה עושים משתה ושמחה ויום טוב. ע"ש.

אכן כתב המהרש"ל בים של שלמה (בבא קמא פרק ז סימן לז) שמי שהוא ירא אלקים ורוצה לחנך ביתו בתורה ובמצוות וליתן שבח למקום אשר חננו, ולא הניח מתחילה לשתות בביתו ולשחוק בו ולנהוג קלות ראש, אלא מתחילה עושה סעודה לחנכו ולומר בו דברי תורה ולדרוש בו מעין המאורע, הרי זה סעודת מצווה. ע"ש.

ועל פי זה כתב בספר חזון עובדיה ברכות (עמוד שצ) הבונה בית חדש, או קנה בית חדש, ואפילו היה ישן, אבל חדש הוא אצלו, מברך שהחיינו. ונוהגים שעושים סעודה. והסעודה נחשבת סעודת מצווה. במה דברים אמורים בארץ ישראל, אבל בחוץ לארץ אם אומרים שם דברי תורה הרי זו סעודת מצווה, ואם לאו סעודת הרשות היא. ע"ש.

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חנוכת הביתחינוך בית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה