הלכות ומנהגים

מה התיקון למי שלקח הלוואה בריבית?

  • כ"ט טבת התשפ"א
אא

שאלה

מה הדין של לווה בריבית שלקח הלוואה כזו בגלל שהיה אנוס (חשוב לציין גם המלווה וגם הלווה יהודים) האם זה גם כרת ומה התיקון לזה אם בכלל

שאלה שניה מה הדין שיהודי סידר ליהודי אחר הלוואה בריבית מגוי.

תודה רבה על כל התשובות!!

תשובה

שלום רב,

1. אין על איסור ריבית עונש כרת, אכן מובא בחז"ל שמי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתים (תוספות סוטה דף ה עמוד א ד"ה כל, ובבא מציעא דף ע עמוד ב ד"ה תשיך), אולם לגבי הלווה, למרות שעבר על איסור חמור, לא מצאנו שלא יקום בתחיית המתים. על כל פנים אם חזר בתשובה שלמה (חרטה, וידוי וקבלה לעתיד) בוודאי יזכה יקום בתחיית המתים.

וראה לגבי מי שהלווה בריבית ורוצה לתקן https://www.hidabroot.org/question/241647

2. מותר ללוות מגוי בריבית (רמב"ם הלכות מלווה ולווה פרק ה הלכה ב), אולם אסור ליהודי לבקש מיהודי אחר ללוות בשבילו מגוי, אלא אם כן אין לשליח שום אחריות על ההלוואה, וזהו באחד משני אופנים, שהלווה נתן לשליח משכון לתת לגוי, והגוי סומך על המשכון בלבד ולא על השליח כלל, או שביקש מהשליח לווה לי כסף בריבית מהגוי על שמי, והגוי סומך רק על הלווה ולא על השליח (ראה שלחן ערוך יורה דעה סימן קסח סעיף יז).

בברכה,

הלל מאירס

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גוייםריבית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה