הלכות ומנהגים

האם יש איסור בישולי גויים בחשמל?

  • ב' שבט התשפ"א
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,

לספרדים,
האם גם בחשמל (כגון פלנצ'ה חשמלית או תנור או כיריים חשמליות וכדו') צריך שיהודי יניח את האוכל על הפלנצ'ה החשמלית וכדו' כדעת הבית יוסף?? (שכידוע הב"י זיע"א סובר שצריך שיהודי יניח את האוכל על האש ולא מספיק שהוא רק ידליק).
או שהדין הנ"ל זה רק באש ממש?
והאם זה שונה בין בארץ ישראל לחו"ל לעניין העובדים בחברת חשמל שהאם הם יהודים או לא?
אשמח מאוד גם למקורות נרחבים.
(אני כרגע לומד את הסוגיא הזו).
אודה לכם מאוד,
תודה רבה וחודש טוב ומבורך

תשובה

שלום רב,

דעת הרב בן ציון אבא שאול זצ"ל בספר אור לציון חלק ב' (פרק יח תשובה יב) שאי אפשר לקיים מצות הדלקת נרות שבת בנורה הדולקת על ידי זרם החשמל הכללי, משום שבחשמל כל רגע מגיע זרם חדש שכלל לא שייך להדלקה הראשונה, ולא נחשב שהוא הדליק את האור הבא לאחר מכן.

ועל פי יסוד זה הובא בשמו בספר אור שרה (עמוד 245) שאין איסור בישולי גויים בפלטה חשמלית, כיריים חשמליות, מחבת חשמלי, מאחר והחשמל מתחדש ששים פעם בדקה מחברת החשמל, נמצא שמעשיו הראשונים [שהגוי בישל בחשמל] אזלו והלכו, ואם כן הוא לא בישל בפועל.

אולם הרב עובדיה יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק ב' (חלק אורח חיים סימן יז) ובשו"ת יחוה דעת חלק ה' (סימן כד) ובספר הליכות עולם חלק ג' (עמוד מו) התיר לצאת ידי חובת הדלקת נרות שבת באור החשמל במקום צורך, אפילו עם ברכה. ע"ש. הרי שסובר שעל אף שזרם החשמל מתחדש בכל רגע, ההדלקה מתייחסת אליו. ולכאורה כך יסבור גם לגבי בישולי גויים, שאיסור זה שייך גם בכיריים חשמליות וכו' למרות שזרם החשמל מתחדש בכל רגע. וממילא לפי מנהג הספרדים יהודי צריך להניח את הסיר על גבי הכיריים. וכך מקובל להורות להלכה.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חשמלבישול עכו"ם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה