הלכות ומנהגים

למה מי שבא ואומר אני יהודי נאמן?

  • ז' שבט התשפ"א
אא

שאלה

רציתי בבקשה להבין, איך כל מי שבא ואומר אני יהודי, נאמן הוא, ומתחתנים איתו? אולי הוא משקר? תודה רבה מראש

תשובה

שלום רב,

נכון שבעיקרון כל מי שבא לבית דין ואומר יהודי אני נאמן, וכמו שכתבו התוספות במסכת יבמות (דף מז עמוד א, ד"ה במוחזק) בשם רבינו תם, וטעם הדבר, משום שרוב הבאים לפנינו בתורת יהדות ישראל הם. וכן מבואר להלכה בשלחן ערוך יורה דעה (סימן רסח סעיף י) ובשפתי כהן (סק"כ). והיינו גם לעניין נישואין עמו (ראה בית חדש שם, ושפתי כהן ס"ק כא).

אמנם ראה בשו"ת יביע אומר חלק ז' (חלק אבן העזר סימן א) שהעלה, שאמנם מעיקר הדין העולים מרוסיה ומצהירים שהם יהודים, נאמנים הם, מכל מקום אם יש רגליים לדבר שהצהרתם אינה נכונה, צריך לחקור ולדרוש היטב. וכתורה יעשה.

והוסיף בגליונות ומילואים שם (הערה 6) והנה בזמנינו אשר לדאבון ליבנו ישנם כאלה הקוראים בשם "יהודי" גם למי שאביו יהודי ואמו נכריה, כמו הרפורמים, והנגררים אחריהם מבני פריצי עמינו, צריכים לחקור ולדרוש אחר מי שמצהיר בפנינו שהוא יהודי, אם אכן אמו יהודיה, וכן אם אמו וכו', עד שיתברר למעלה מכל ספק שהצהרתו שהוא יהודי תואמת לאמת, שהוא יהודי על פי ההלכה המיוסדת על אדני פז של תורתנו הקדושה, מבלי שיוכל אחר כך להתחמק ולומר שהתכוין לומר שהוא יהודי על פי חוק של אומות העולם שהולכים אחר האב. וכן יש לברר היטב בעדות עד שבא להעיד על פלוני שהוא יהודי, ולעשות דרישה וחקירה כראוי על אמו של פלוני זה, ואם אמו וכו', עד שיתברר באמת שהוא יהודי לפי ההלכה. ולא להסתפק באמירה סתמית שהוא יהודי. וזה ברור. 

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יהודינאמנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה