הלכות ומנהגים

חילונים בעבודה שואלים אותי שאלות על הדת, האם עליי לענות להם?

  • כ' שבט התשפ"א
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
אני עובדת בחברת היי טק בה אני היחידה השומרת תורה ומצוות.
לא פעם עולות לחבריי החילוניים שאלות על הדת הנובעות (כך נראה לי) מתוך מקום להתקטנן ולמצוא מה לא בסדר ומה לא הגיוני בדת.
אני משתדלת לענות על שאלותיהם אך לעיתים הם שואלים שאלות שאין לי עליהם תשובה ואז אני נבוכה מכך שכביכול אני עושה דברים בלי הגיון.
לדוגמא, נשאלתי מדוע מותר להדליק מוצרי חשמל באמצעות שעון שבת ולמה מנסים "לרמות" כביכול כמובן. או האם מותר להניח מים בחלון ביום שימשי במטרה לחמם ואולי אף להרתיח את המים.
דבר נוסף שעלה הוא שאמרתי שבתורה אפשר ללמוד מוסר ועל דרך חיים טובה ובריאה. והתשובה שהגיבו לי היא "עין תחת עין, שן תחת שן" זאת אחלה דרך חיים. וזה ממש כואב לי שבזה היתה התמקדות מבין כל הדברים הטובים הכתובים בתורה.
מה גם שהם כל הזמן מתמקדים במה שקורה בהקשר לקורונה בערים עם הריכוזים החרדיים ואני מרגישה צורך להגן עליהם אך זה גם קשה לי מאוד.
מה כדאי לי לעשות? האם אני נוהגת נכון שאני מנסה להראות להם את האור בתורה ועונה על שאלותיהם ומגנה על רבנים או שעדיף להימנע?

תודה רבה

תשובה

שלום רב,

באמת שאין להתווכח איתם בענייני דת ואמונה מכמה טעמים: א. זה גורם להם להשתרש בטענותיהם. ב. את עלולה לשמוע דבר שאינו הגון באמונה, וקשה להוציא הדבר מהאוזניים ומהלב. ג. יש בזה חשש חילול השם אם את לא מנצחת אותם בויכוח (יעויין המקורות לכל זה בספר בינה ודעת, הלכות מחללי שבת בזמנינו, פרק כב סעיף יג).

והנה כל האמור הוא אפילו כלפי אלו שרגילים להחזיר אנשים בתשובה, ומנוסים במתן תשובות הולמות, שאין להם להיכנס לויכוח עם אנשים כאלו, אלא אם כן באים במטרה אמיתית לשמוע ולהבין. אשר על כן בוודאי שעלייך להימנע מכל ויכוח איתם בנושאים אלו, ואין לך אלא להתפלל שידעו תועי רוח בינה, ויזכו לחזור בתשובה שלמה.

בהצלחה רבה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חילוניםאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה