ברכה ראשונה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

1. מה הברכה על פוקפורן(לעת הספרדים) 2. אם ברכתי שהכל ושתיתי מים ולאחר מכן אני רוצה לאכול מאכל שברכתו שהכל - האם זה מצריך אותי לברך שוב 3. אם ברכתי למשל על מים שהכל- תוך כמה זמן אני צריך לברך שוב בכדי לאכול או לשתתות דבר עם אותה הברכה תודה רבה ושבת שלום!

תשובה

שלום וברכה

1. בורא פרי האדמה

2. אם לא כיונת מתחילה לאכול את המאכל השני יש לברך שוב. ואעתיק את כל ההלכות של מי שרצה לאכול לאחר אכילת דבר מה. שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן רו מי שבירך על מאכל שלפניו ואח"כ הביאו לו יותר מאותו המין או ממין אחר שנפטר בברכה הראשונה כגון שברכותיהם שוות או שהראשון עיקר והשני טפל א"צ לחזור ולברך אפילו הביאו לפניו מין האחר אחר שכלה הראשון שכבר אכלו כולו. והוא שכשבירך היה דעתו גם על השני לאכלו אפילו לא היה בדעתו בפירוש לפטרו בברכה זו אבל אם לא היתה דעתו עליו בשעת הברכה צריך לחזור ולברך אם כבר אכל הראשון קודם שהביאו מין האחר לפניו.

ואם יש עדיין לפניו ממין הראשון כשהביאו לפניו מין אחר הדומה להראשון כגון ששניהם מיני פירות או ששניהם מיני משקין א"צ לחזור ולברך עליו שכל זמן שהוא עוסק באכילת או שתיית הראשון אינו עושה היסח הדעת מן הסתם אלא א"כ נמלך ממש לפי שכן דרכו של אדם כשהוא עוסק באכילה או בשתיה להמשך בה ולגרור מאכילה לאכילה ומשתיה לשתיה.

אבל אם שותה שכר והביאו לו דגים למתק השתיה או ששותה והביאו לפניו אוכלים, אע"פ שהכול ברכה אחת וגם הדגים הם טפלים להשכר שעל ידי כך שותה יותר אינם נפטרים בברכה אחת אלא א"כ היתה דעתו עליהם או שהיו לפניו בשעת ברכה ואם הביאו לפניו מאותו המין ממש אף אם כבר אכל הראשון כולו א"צ לחזור ולברך אלא א"כ הוא נמלך ממש אבל בסתם אינו עושה היסח הדעת ממין זה שהיה לפניו בשעת הברכה להיות נמנע מלאכלו עוד כשיביאו לפניו לפי שדרכו של אדם להמשך באכילה ולהרבות בה מאחר שהתחיל בה ולכתחלה טוב ליזהר להיות דעתו על כל מה שיביאו לו ואז לא יצטרך לברך שוב.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה