שלושת הרגלים וחמדת הארץ (שאלה מפרשת השבוע כי תישא)

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום! אתמול בפרשת השבוע קראנו בפרק לד פסוקים כג-כד: "שלוש פעמים בשנה יראה פעמים בשנה כל זכורך.. כי אוריש גויים מפניך והרחבתי את גבולך ולא יחמוד איש את ארצך בעלותך לראות את פני ה` א-לוקיך שלוש פעמים בשנה" אני הבנתי מהפסוק שאם יעלו ישראל לרגל שלוש פעמים בשנה בשלושת הרגלים, לא יחמוד איש את ארצנו. רציתי לדעת אם זו באמת כוונת הפסוק, שהרי אז כל הבעיות הנוכחיות יכולות להיפטר- הארץ תהיה שלנו ואין מי שירצה אותה ולכן לא יציקו לנו. עוד רציתי לדעת אם "עליה בשלושת הרגלים" הכוונה שכל ישראל יעלו לירושלים, גם עכשיו בימים אלה שלצערנו אין בית מקדש, או שמספיקק שכל ישראל שבתפוצות יבואו אל הארץ, או שאף אחד מהם לא יספיק ועד שבע"ה יבנה שוב בית המקדש רק אז נוכל.. תודה מראש על הכל! שני

תשובה

שלום וברכה

הבנת מצויין! אכן יש כאן הבטחה ברורה מאת ה` שכשיעלו ישראל לבית המקדש בשלושת הרגלים לא יחמוד איש את ארצך. הדבר היה נחוץ מאחר וכל היהודים יעלו לירושלים, ולא ייה מי שימור על כל ערי ישראל, והגויים יוכלו לפלוש ולכבוש את הארץ, והבטיח אותנו ה יתברך שלא יהי כדבר הזה, ולא יחמוד איש את ארצך, ומעולם לא ניסו האומות לכבוש את ארץ ישראל בעת שעלו בני ישראל לירושלים.

אציין שהדברים מהוים הוכחה מוחצת שנותן התורה הוא הבורא בעצמו, כי מי יתן הבטחה כזאת אשר אינו יכול לעמוד בה, והשקר יתגלה מיד בעליה לרגל הראשונה של העם וכל העם יראו ויעזבו את הדת. רק הבורא יכול להבטיח דבר כזה ולעמוד בו. וכך כתוב בילקוט שמעוני תורה פרשת כי תשא רמז תד ולא יחמוד איש את ארצך.

מעשה באחד שהניח בית של תרנגולין ובא ומצא חתולות מקורעין, חד בר נש שביק ביתו פתוח–{ אדם הניח את ביתו פתוח בטעות} ובא ומצא חכנא כריכא על קורקוסוי{ ובשובו ראה נחש כרוך בפתחו שלא יכנס אדם} רבי פנחס - משתעי הדין עובדא {סיפר סיפור זה} תרין אחין באשקלון הוה לון מגורין נוכראין{שני אחים באשקלון היו להם שכנים גויים} אמרין כדו אלין יהודאין סלקין לירושלם {אמרו לעצמם שכאשר היהודים יעלו לירושלים{ אנן נסבין כל מה דאית להון, אנו ניקח כל מה שיש לו} מן דסלקין זימן להון הקב"ה מלאכין {כאשר נסעו הביא ה` מלאכים } נכנסין ויוצאין בדמותן, מן דנחתין שאלון להון{כשחזרו שאלו אותן} מאן שבקתון לגו ביתא {את מי השארתם בבית} אמרין ולא בר נש {אמרו לא השארנו אדם} אמרין בריך אלהא קודשא דיהודאי דלא שביקן ולא שביק להון. {אמרו ברוך ה` שלא עזב אותנו ולא הניח להם לקחת כלום} אשרי העם שה` אלוקיו.

אך כל המצווה הזו נהגה בהיותינו בארצינו ובית המקדש היה קיים, והיינו מחויבים במצוה נעלה זו, לראות את פני האדון ה`. אך כיום שאין לו בית המקדש אין לנו את המצוה של עלייה לרגל, אך נהגו הרבה לעלות לכותל המערבי בשלושת הרגלים ולחון את פני ה` ולהתפל על החזרת בית המקדש ושנזכה לקיים מצווה זו כתיקונה. ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים במהרה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה