חגים ומועדי השנה

מאיזה גיל אפשר לסמוך על קטן לעניין בדיקת חמץ?

  • כ"ג אדר התשפ"א
אא

שאלה

א) מה העצה המובחרת לבדיקת חמץ בבתים גדולים? ישנם שמתחילים לפני הזמן ומשאירים מקום לליל הבדיקה ויש שנשארים ערים כל הלילה… (יחידי סגולה מסוגלים לכך. למי יש כח?) או שמחלקים את החדרים בין מס' אנשים.

ב) מאיזה גיל ניתן לסמוך? ילד בן 13-14 מבחינה הלכתית הוא כבר בחזקת גדול אך האם צריך שיהיה וודאי גדול? שיתחיל זקנו לצמוח? וכן האם ניתן לסמוך שהוא עשה מלאכתו אמונה ולא איבד את הסבלנות באמצע?

תודה רבה על התשובות

תשובה

שלום רב,

א. בזמנינו שמנקים את הבית היטב לפני ליל ארבעה עשר, אף על פי שחיוב הבדיקה במקומו עומד, אין בעל הבית חייב לפשפש בשעת הבדיקה בכל המקומות, אלא מספיק לדקדק ולבחון היטב אם כבר ניקו כל מקום ופינה מחמץ. ואם לא - ינקהו, וזו בדיקתו (הליכות שלמה על המועדים ניסן-אב פרק ה סעיף א).

ב. לכתחילה נכון לא לסמוך על קטנים מתחת לגיל מצוות לגבי בדיקת חמץ, לפי שהבדיקה כהלכתה יש בה טורח גדול, ויש לחוש שמא יתעצלו ולא יבדקו יפה (משנה ברורה סימן תלב סק"ח, וסימן תלז ס"ק יח).

אולם אם הגיע לגיל מצוות אפשר להיעזר בו בבדיקת חמץ, ולא צריך בדיקה אם הביא שתי שערות, כי בדיקת חמץ היא מדרבנן (מסכת פסחים דף ד עמוד ב), ובדרבנן אומרים כיוון שבא לגיל י"ג מסתמא הביא שתי שערות (ראה רמ"א סימן נה סעיף ה, ומשנה ברורה ס"ק לא, רמ"א סימן קצט סעיף י, ומשנה ברורה ס"ק כז).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בדיקת חמץקטן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה