תפילה וברכות
אתה גיבור
- כ"ו אדר התשפ"א
שאלה
למה ב''אתה גיבור'' משבחים על התחיה בלשון הווה ולא בבלשון עתיד, כי הוא לא מחיה מתים רק יחיה?
תודה.
תשובה
שלום וברכה
מדברים על הקימה בבוקר שהקב"ה מחיה אותנו כל בוקר מחדש. מלבד זאת מזכירים את ומקיים אמונתו לישני עפר ואעתיק קצת מה שכתבו באנציקלופדיה תלמודית כרך ה, [טור סה]
ועוד כתבו שמזכירים בברכה זו שלש פעמים תחיית המתים: מחיה מתים אתה, מחיה מתים ברחמים רבים, ובא"י מחיה המתים, לפי שבשלשה ענינים הקדוש ברוך הוא מחיה מתים, הראשונה כשאדם ישן על מטתו והרי הוא חשוב כמת והקב"ה מחזיר לו נשמתו, והשנית בירידת גשמים, והשלישית תחיית המתים שלעתיד לבוא . ויש שכתבו שמחיה מתים אתה שהוא סמוך לגבורות הגשמים הוא על שמחיה בני אדם על ידי הגשמים, והשני - מחיה מתים ברחמים רבים - הסמוך לסומך נופלים הוא על בני אדם שקרב קצם למות והקב"ה מאריך ימיהם ומרפאם, והשלישי - מלך ממית ומחיה - הוא על המתים ממש שמחיה בעולם הזה על ידי נביאיו, כמתים שהחיה אליהו ואלישע, ואתר כך אומר על תחיית המתים שלעתיד לבוא ונאמן אתה להחיות מתים. ויש שכתבו שהוזכרו בברכה זו שלשה הדברים שהמפתח שלהם הוא בידו של הקדוש ברוך הוא, והם מפתח של גשמים ושל תחיית המתים ושל חיה, גשמים ותחיית המתים הוזכרו במפורש, ועל שם מפתח של חיה יסדו מחיה מתים ברחמים רבים, והם העוברים במעי אמם שנותן בהם רוח ומחיה אותם, ועל שם שהמעוברת חולה סמכו לה סומך נופלים, הם הנופלים למשכב, ורופא חולים ומתיר אסורים, שמתיר העובר שהיה אסור במעי אמו ומוציאו לאויר העולם.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il