חגים ומועדי השנה

איך אסתר באה לאחשוורוש על אף שלא הייתה בתולה?

  • כ"ח אדר התשפ"א
אא

שאלה

במגילת אסתר פרק ב כשהמלך אחשוורוש בסוף הכתיר את אסתר; מה קרה ששינה את דעתו ובסוף גם הביאו נערות בעולות כמו אסתר (לפי מה שכתוב במסכת מגילה דף יג.), ולא כמו שכתוב (שם בפסוק ג) שביקש רק בתולות?
תודה מראש.

תשובה

שלום רב,

דעת האבן עזרא (אסתר ב ז) שאסתר הייתה בתולה, כי לולי שהייתה בתולה לא היה מרדכי מסכן בה, כי לא יסמוך על מעשה נס.

ומה שאמרו חז"ל (מסכת מגילה דף יג עמוד א) על הפסוק (שם) "ובמות אביה ואמה לקחה מרדכי לו לבת", תנא משום רבי מאיר אל תקרי לבת אלא לבית, כתב האבן עזרא שם, אולי דרש לבית, שהיה במחשבתו בעבור יפיה לקחתה לאישה.

אולם דעת המנות הלוי (שם) שאסתר לא הייתה בתולה, וכתב: ואל תשתומם על אומרו "יבקשו למלך בתולות יפות מראה" (שם שם ב), כי כבר אמרו ז"ל במדרש רבתי דאחשוורוש (ו יא) "ויאהב המלך את אסתר מכל הנשים", מלמד שאף הנשואות הביאו לפניו וכו'. ע"ש.

והסבר העניין שהביאו גם נשואות על אף שהפקודה הייתה להביא רק בתולות - כמו שכתב התורה תמימה (שם אות לה) שקרוב לומר שעל פי הפקודה להביא נערות בתולות היו כמה מהבתולות משתמטות עצמן באמתלא שנשואות הן, ולכן כיוון שלא יכלו לברר האמת הביאו גם הנשואות.

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אסתראחשוורוש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה