שו"ת פסח
מספר שאלות קצרות על פסח והסדר (:
- ט"ז ניסן התשפ"א
שאלה
בס"ד
שלום כבוד הרב!
מקווה שאני לא מעמיס על הרב, יש לי מספר שאלות שקשורות לפסח ולליל הסדר (:
1-אח שלי שאל אותי "הרי בתיה בת פרעה דיברה במצרית! אז היא אמרה מילה במצרית שהתרגום שלה הוא "משה"?"
2- בליל הסדר, "מרור" זה חסה.
אבל חסה בכלל לא מרה (:
דווקא טעים לאכול חסה [שניקו אותה מחרקים כהלכה כמובן], ועם מי מלח זה דווקא נחמד
3- החרוסת היא זכר לטיט.
והטיט זה משהו שאמור להזכיר את הקושי והסבל, אבל זה מתוק! חרוסת זה מתוק!
נכון, כתוב שצריך שיהיה רק מעט חרוסת, אבל עדיין, ישנה מתיקות (: וגם החרוסת היא דבר מתוק מצד עצמו; כך שגם אם בהלכה היה אסור (סתם לדוגמא) לאכול ממנה בליל הסדר, היא עדיין דבר שהוא מתוק.
4- האם אחרי שכל ילדיו של האדם יודעים יותר טוב מההורים את סיפור יציאת מצריים, "והגדת לבינך" קצת לא רלוונטי נכון?
כי הילידם כבר למדו שמביאים כרפס, ושמזיזים את הקערה, והם בעצם מכירים הרבה מדרשים על יציאת מצריים...
[כמובן שאין בכוונתי חלילה לומר שאין צורך לקיים ליל הסדר... חס ושלום! זה חיוב הרי (: ]
תודה רבה רבה רבה!
תשובה
שלום וברכה
מצטער שלא ראינו את השאלה בזמן. זה כבר חזר להיות אקטואלית.
1. https://www.hidabroot.org/question/24666
2. את החסה של המרור אין אוכלים במי מלח. חסה מבואר בתלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת פסחים פרק ב
מה חזרת תחילתה מתוק וסופה מר כך עשו המצריים לאבותינו במצרים בתחילה [בראשית מז ו] במיטב הארץ הושב את אביך ואת אחיך ואח"כ [שמות א יד] וימררו את חייהם בעבודה קשה בחומר ובלבנים:
זאת אומרת החסה בסופו הופך למר.
3. המתיקות אינה סתירה לצורה של החרוסת שנראית כטיט. לעניין המתיקות אכן מבואר בספרים שזה מרמז שאף בעת המרור זה היה אמור להיות מתוק.
4 גם היום חובה על ההורים לספר ויש בזה כוח סגולי גדול להכניס את האמונה ללבבות הבנים כאשר האבא מספר את הסיפור לילדיו.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il