חגים ומועדי השנה

איך מותר לספור את העומר בחו"ל אחרי עריכת הסדר?

  • כ"ו ניסן התשפ"א
אא

שאלה

ישנם רבים שבליל הסדר השני (יו"ט שני) אחרי הסדר חוזרים לבית-הכנסת וסופרים ספירת העומר ברוב-עם. לא זכיתי להבין הנהגה זו שכן יש הרי איסור אכילה לפני הספירה וישנם הרבה דעות שמכיוון שלא צריך לזה מנין גם לא עוזר מנין קבוע (בשונה מתפילה שכיוון שצריך מנין יש יותר קולא באכילה לפני מנין קבוע) מה גם שכאן עם הארבע-כוסות יש חשש שכרות ועם סיפור יציאת מצרים וקריאת ההגדה הארוכה והמאוחרת ישנו חשש סביר שירדם ו/או ישכח. תודה רבה

תשובה

שלום רב,

אכן כך דעת כמה מגדולי המקובלים שיש לספור את העומר בחו"ל אחרי עריכת הסדר השני, וכאשר כתב החיד"א זצ"ל בשו"ת חיים שאל חלק ב' (סימן י אות ב) בשם רבי מנחם עזריה מפאנו, ורבי משה זכות, והרב בעל מצת שמורים (רבי נתן שפירא) זצ"ל. ע"ש מה שכתב בזה.

אולם בספרו ברכי יוסף (סימן תפט אות ה) הביא שיש מדקדקים שבליל יום טוב שני נוהגים לעשות הסדר, ואחרי ככלות הסדר כולו מברכין על העומר, ונותנים טעם נכון על דרך האמת. וכתב על זה: ונראין הדברים. אך מה נעשה דלפי הדין אסור לאכול עד שיספור. ומה גם דבכל אורך הסדר קרוב שישכח מלספור.

וכן תמה הערוך השלחן (שם סעיף יא) וזה לשונו: ודע שיש סופרים ספירה ראשונה אחר הסדר. והדבר תמוה איך מותרים לאכול מקודם, וצ"ע.

וליישב העניין, כתב רבי אליעזר דייטש זצ"ל (מגדולי רבני הונגריה, נפטר בשנת תרע"ו) בשו"ת פרי השדה חלק ג' (סימן עה סוף אות א) שמכיוון שעל פי באי בסוד ה' הזמן הנכון לספור הוא אחר הסדר, ממילא הוא כאילו לא הגיע זמן המצווה קודם לכן.

ורבי שמעון גרינפלד זצ"ל (מגדולי רבני הונגריה, נפטר בשנת תר"צ) בשו"ת מהרש"ג חלק א' (סימן ל) כתב, שבמקומו שהמנהג היה מעצמו שאחר הסדר מתקבצים אצלו בביתו כמה מנינים ומנגנים שירות ותשבחות ולומדים קצת דיני העומר ואחר כך סופרים ספירת העוומר בעשרה לא רצה לבטל מנהגם, שכיוון שרבים הם, ברבים לא שייך שכחה כל כך.

על כל פנים להלכה, מי שמנהג אבותיו בידיו לספור את העומר אחרי הסדר, ימשיך לנהוג כן, אולם מי שאין לו מנהג בזה, יספור בבית הכנסת, וכדעת רוב הפוסקים. יעויין מה שציין בזה בספר ספירת העומר (פרק ט סעיפים ב-ה).

בברכה,

הלל מאירס

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ליל הסדרספירת העומר בחו"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה