הלכות ומנהגים
האם מצוות כיבוד הורים לאחר פטירתם היא מדאורייתא?
- כ"ז ניסן התשפ"א
שאלה
שלום,
האם כיבוד הורים שנעשה לאחר פטירתם בדברים כמו
לימוד ש"ס, ש"ס משניות, תהילים והתחזקות הילדים במצוות
הוא:
האם זה נחשב כמו כיבוד הורים לפני הפטירה?
כלומר האם זה דאורייתא והשכר פירות עולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא?
אני שואלת לא לעניין עילוי הנשמה אלא דווקא האם זה דאורייתא והאם השכר זהה כמו להורים חיים?
תודה
תשובה
שלום רב,
זה ברור שיש חיוב לכבד הורים גם לאחר פטירתם וכמו שנפסק בשלחן ערוך יורה דעה (סימן רמ סעיף ט), אלא שנחלקו הפוסקים אם החיוב מדאורייתא או דרבנן, ודעת רוב הראשונים שהחיוב הוא מדאורייתא (יעויין פסקים ותשובות שם אות לב), ולפי דעתם כשלומד תורה לעילוי נשמתם מקיים בזה מצווה מדאורייתא, והשכר זהה כמו לכיבוד הורים חיים.
וכן מבואר בדברי רבי אליהו רגולר זצ"ל (תלמיד רבי חיים מוולוז'ין זצ"ל) בשו"ת יד אליהו (סימן סו) לגבי אמירת קדיש, שהוא מדברים העומדים ברומו של עולם, והדבר ידוע לכל, שכל מגמת האב על הבן שיצילנו הבן מדינה של גיהנום, והוא גדול ממצות כיבוד אב אשר מכבדו בחייו, שכמה פעמים האב מוחל על כבודו, אבל קדיש לא ניתן למחילה וכו', וגם בפשוט הוא בכלל מצות עשה דכיבוד אב שמחויב לכבדו לאחר מותו. ע"ש.
בשורות טובות,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il